Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting!

Je bent hier: Home > Reizen & Uitjes > Je hoofd leegmaken doe je zo!

Je hoofd leegmaken doe je zo!

Reizen & Uitjes
Je hoofd leegmaken doe je zo!

Heb je er een drukke werkdag op zitten? De kunst is om bij thuiskomst deze hectiek achter je te laten. Als in: morgen weer een nieuwe dag! Hierbij dé tips!

Schrijf het van je af

Het schrijven in een dagboek, notitieboekje of blog werkt ontspannend en therapeutisch. Schrijf op wat je hebt meegemaakt, wat je bijzonder vond, wat anders kon… Door op deze manier te reflecteren verplaatst je gedachten van het hoofd naar papier. Op deze manier blijven gedachten niet ronddwalen in je hoofd en dus voelt deze ’leger’ aan.

Muziek

Zet een rustgevend muziekje op en kruip ’s avonds even helemaal weg in een stoel of op de bank. Sluit je ogen en focus je op een rustige ademhaling. Je zult merken dat je fijner gaat slapen, want op deze manier ontspan je zowel lichamelijk als geestelijk. Je brengt je hoofd in ruststand.

Opruimen

Voordat je het pand verlaat: werk emails weg, ruim je bureau op en regel kleine taakjes die al de hele dag (of een paar dagen) aan je knagen. Dit zorgt voor een opgeruimd gevoel, waardoor je de volgende dag met een leeg hoofd weer fris aan je werkzaamheden kunt beginnen.

Seks

Sluit de dag af met een bezoekje aan de sportschool of nog beter… met seks. Na het vrijen komt het ’slaaphormoon’ vrij. Seks heeft – net als met sporten – je hele lichaam aan het werk gezet en maakt na afloop hormonen aan die je een ontspannen, voldaan en rustgevend gevoel geven. Met een beetje geluk val je als een blok in slaap.

Warm water

Onder de douche (of in bad) ontspant je lichaam zich automatisch. Je voelt je warm en schoon. Zet eventueel muziek op voor een extra relaxed gevoel.

Luchtje scheppen

’s Avonds een frisse neus halen raden we sterk aan. De natuur bereidt zich voor op de nacht en het leven komt langzaam stil te liggen. De lichtjes gaan uit en de gordijnen dicht. Iedereen maakt zich op voor het slapengaan. Maak vlak voor bedtijd een wandeling om tot rust en tot jezelf te komen. Een frisse neus zorgt tevens voor wat lichte beweging en de buitenlucht maakt je moe en ontspannen. Slaap lekker!

Slaapmutsje

Niet voor iedereen is een slaapmutsje weggelegd. Toch zijn er mensen die de dag prettig afsluiten met een klein alcoholisch drankje voor het slapengaan. Echter is een glas warme melk of kamillethee een betere aanrader. Een slaapmutsje doet je beter inslapen, maar maakt dat je na een paar uur alweer wakker bent.

Me-time

Zeer ontspannen en het bevordert het leegmaken van je hoofd: me-time! De tijd nemen om jezelf uitgebreid te verzorgen. Denk hierbij aan het scrubben van je lichaam, het verzorgen van je nagels of het insmeren van je huid met crèmes. Je wordt heerlijk ontspannen en sluit de dag met een goed gevoel af.

 

Lees ook:

Shoppen is altijd een goed idee