Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting!

Je bent hier: Home > Reizen & Uitjes > Zo voorkom je een herfstdip

Zo voorkom je een herfstdip

Reizen & Uitjes
Zo voorkom je een herfstdip

Heb je ieder jaar weer last van die vervelende herfstdip? Misschien kun je het met deze vijf tips van je afschudden. 

Herfstdip voorkomen

Een herfstig voorkomen doe je zo:

  • Zing uit volle borst
    Wist je dat het horen van je eigen gezang, of dat nu mooi klinkt of niet, een opkikker is voor je humeur? En dat het helpt om angstgevoelens te overwinnen? Zing dus ’s ochtends uit volle borst onder de douche, wanneer je een pittige werkdag tegemoet gaat. Een functioneringsgesprek of lastige vergadering wordt appeltje-eitje!
  • Probeer uit te zoomen
    Voor een optische kijk op het leven, is het belangrijk om te kunnen relativeren. Een handige oefening om dit te leren is ‘uitzoomen’. Ga op de bank zitten en kijk om je heen. Zoom je gedachten een stukje uit zodat je boven de woonkamer komt te zweven. Vervolgens zoom je verder uit zodat je vanuit de lucht, alleen nog de straat ziet waarin je woont. Vanaf de straat stijg je nog hoger boven de stadd. En vanaf daar klim je verder omhoog voor een uitzicht over Nederland. Wanneer je vanuit het heelal naar de wereld kijkt, vraag je je af: wat ben ik nu nog? Een onzichtbaar stipje in het geheel. Daarmee worden jouw problemen een stuk overzichtelijk en kun je ze beter relativeren.
  • De luchtige oneliner
    Een ander trucje om het leven luchtiger te maken, is erg simpel. Wanneer je bijvoorbeeld piekert over je werk: doe ik het wel goed? Of moet ik voor de zomer serieus nadenken over een andere baan? Bedenk dan: ik ben niet meer dan een scheet in de eeuwigheid. Reken maar dat die gedachte relativeert en humor geeft aan je dag. Wees vooral niet te streng voor jezelf.
  • Spelen als een kind
    Wanneer je met je kind naar de speeltuin gaat, is het verleidelijk om alles passief van een bankje in de gaten te houden. Maar veel vrolijker is het om mét je kinderen in de zandbank te duiken en van de glijbaan af te glijden. Niet alleen voelen jullie je verbonden, ook je humeur kan die dag niet meer stuk.
  • Lachen is gezond
    Tijdens een lachbui produceren je hersenen endorfine. Dit is een pijnstillend stofje waarvan je je lekker voelt. Ook verlaagt lachen je bloeddruk en vermindert het depressie, stress en slapeloosheid. Zou je meer willen lachen, maar weet je niet waar je moet beginnen? Dan is een workshop lachmeditatie wellicht iets voor jou. Misschien vind je dat lichtelijk gênant, een lang giechelen op je yogamatje, maar: binnen tien minuten plus je echt bijna in je broek.

 

Hoe voorkom jij een herfstdip? Deel ook jouw tips!

Lees ook:

Shoppen is altijd een goed idee