Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting!

Je bent hier: Home > Reizen & Uitjes > Expert | Yoga voor mama’s

Expert | Yoga voor mama’s

Reizen & Uitjes
Expert | Yoga voor mama’s

Heerlijk! Even helemaal tot rust komen en alles op een rijtje zetten. Al heb je maar een kwartiertje, even ontspannen. Yogadocente en schrijfster Saskia van Onck vertelt over yoga voor moeders en hoe het een verademing kan zijn in ons drukke schema. En: je kinderen kunnen lekker meedoen!

Saskia van Onck

Saskia van Onck schreef de boeken Yoga voor moeders en Feelgood yoga. Na vijftien jaar grafisch ontwerpen ontdekte ze dat ze wel erg veel tijd achter de computer doorbracht. ‘Ik wilde daarnaast ook iets met mijn lichaam doen. Ik begon met yoga. Het is ontspannend en helemaal niet zo moeilijk als mensen denken. Iedereen kan het!’

Ga eens zitten

‘Tijd creëren voor jezelf schiet er als moeder vaak bij in. Dat wasje dat je nog moet draaien, je moet je zoontje ophalen, wat kook je vanavond voor je gezin? Je hebt veel aan je hoofd. Daarom is het belangrijk dat je ook elke dag een moment van rust pakt. Pas als je gaat zitten en diep ademhaalt, voel je de stress. Je wordt je bewust van de spanning in je lijf.’

Goed concentreren

‘Mediteren is eigenlijk meer nietsdoen, dan wél iets doen. Ga op de grond zitten in een fijne houding en probeer niet te bewegen. Geef geen aandacht aan de dingen om je heen, zoals jeuk of een stijf been. Concentreer je alleen op je ademhaling en tel tot twee. Dat is je houvast. Adem in op één en adem uit op twee. Dit is het enige wat je moet doen, maar je zult merken dat dit moeilijk genoeg is. Je zult af en toe per ongeluk verder tellen of ineens aan iets anders denken. Maakt niet uit, blijven oefenen.’

Rust in de opvoeding

‘Een kwartiertje mediteren per dag heeft al resultaat! In die tijd kun je bij jezelf nagaan waar je stress vandaan komt. Waar maak je je precies druk om? Onbewust kijk je misschien erg op tegen de taken die je nog moet doen. Maar zijn die dingen echt zo erg? Wanneer je rust hebt, draag je dat over op je kinderen. Ze hoeven jouw spanningen niet te voelen. Werk en stress moeten de relatie met je kind niet beïnvloeden.’

Stil als een boom

‘Yoga kan ook leuk zijn voor je kind. Maak er een spelletje van! Kunnen jullie samen net als een boom stevig blijven staan in het oerwoud? Ga allebei staan en verplaats de aandacht naar je linkerbeen. Heb het gevoel alsof er wortels uit je voet de grond ingroeien. Til je rechterbeen op en zet je voet tegen je linkerknie of bovenbeen. Duw je knie en voet tegen elkaar aan. Wissel na een tijdje van been.’

Bron: Kyrinhall

Shoppen is altijd een goed idee