Je bent hier: Home > Reizen & Uitjes > Doen: ontspannen op je werk

Doen: ontspannen op je werk

Reizen & Uitjes
Doen: ontspannen op je werk

Stress op de werkvloer is beroepsziekte nummer één in Nederland. Twaalf procent van de werknemers heeft last van een burn-out of zit ertegenaan. Ontspanning is wat je nodig hebt om werkstress te voorkomen. Met deze tips zit jij helemaal zen achter je bureau.

Adempauze

Adem in… adem uit. Het werkt echt! Aan je bureau adem je vaak door je borst, dit kost veel energie en je krijgt relatief weinig lucht. Focus je op je ademhaling en breng hem omlaag richting je buik. Een buikademhaling helpt je ontspannen en kost minder energie.

Time-out

Je kunt van dat momentje adempauze ook een kort momentje van helemaal niets maken. Het lijkt misschien tijdverspilling, maar het zorgt ervoor dat je hierna weer helderder kunt denken. Focus je 10 minuten op je ademhaling en probeer helemaal nergens aan te denken. Zzzen…

Computerogen

Urenlang staren naar een computerscherm kan erg vermoeiend zijn voor je ogen. Kijk daarom ieder kwartier even in de verte en probeer tijdens je werk genoeg te knipperen met je ogen.

Schouders ophalen

Haal je schouders letterlijk op voor al het werk dat je nog te doen staat. Trek je schouders zo hoog mogelijk op terwijl je door je neus ademt. Houd even vast en laat de boel weer zakken, terwijl je door je mond uitademt. Herhaal een paar keer.

Frisse lucht

Te weinig frisse lucht kan voor hoofdpijn en een lusteloos gevoel zorgen. Gebruik je pauze goed: een korte wandeling in de buitenlucht doet wonderen. Beweging, een andere omgeving en de frisse lucht zorgen ervoor dat je weer met een fris hoofd aan de slag gaat.

Strek je nek

Je nek en bovenrug kunnen behoorlijk vastzitten na een paar uur op kantoor. Rek en strek! Breng je rechteroor langzaam naar je rechterschouder. Draai je hoofd dan langzaam naar voren en naar links: een soort halve cirkel. Beweeg hierna weer terug en herhaal de oefening een paar keer.

Beweeg

Beweging zorgt ervoor dat je alerter bent en minder stijf wordt. Grijp dus iedere kans aan! Haal koffie, loop eens naar een collega in plaats van te mailen, breng de post zelf weg en loop lekker rond tijdens het bellen.

En bedenk: morgen is er weer een dag!

Shoppen is altijd een goed idee