Je bent hier: Home > Reizen & Uitjes > Doe een middagdutje

Doe een middagdutje

Reizen & Uitjes
Doe een middagdutje

Naarmate we ouder worden, slapen we korter en wordt de kwaliteit van onze nachtrust minder. Na de lunch, zeker in het najaar, vallen onze ogen een beetje dicht en proberen we te vechten tegen moeheid. Dit hoeft nu niet meer. Flair legt uit waarom een middagdutje zo slecht nog niet is.

Dutje

Een recente Amerikaanse studie heeft aan kunnen tonen dat een dutje in de middag juist goed en gezond voor ons is. Uit het onderzoek is gebleken dat mensen die een middagdutje doen, in de avond slechts zes minuten later in slaap vallen en in de middag beter presteren. Oftewel, een kleine siësta verstoort je nachtrust niet en helpt intellectuele prestaties te verbeteren. Doen dus dat dutje! Nog een paar tips om rekening mee te houden als je ’s middags in slaap doezelt…

Tips

  1. Ben je een ochtendmens? Doe dan een dutje rond de klok van 13.00 uur en 13.30 uur. Ben je een nachtvlinder? Dan kun je het beste een middagdutje doen tussen 14.30 uur en 15.00 uur.
  2. De beste middagdutjes duren maximaal drie kwartier.
  3. Dutjes hebben niets te maken met luiheid. Uit een NASA studie blijkt dat de prestaties van piloten die tijdens de vlucht een dutje doen, verbetert worden met 34 procent en 54 procent is achteraf zelfs meer alert.
  4. Om je weer wakker te voelen na je middagdutje, kun je ervoor kiezen om voor het slapengaan een klein kopje koffie te drinken. Cafeïne heeft namelijk twintig tot dertig minuten nodig om te beginnen met werken.
  5. Voor een middagdutje hoef je niet perse in bed te liggen. Sterker nog, het bed associeer je met langdurige nachtrust en het is juist de bedoeling dat je maar kort slaapt. Trek om deze reden ook geen pyjama aan. Wel is het aan te raden om strak zittende kledingstukken, bijvoorbeeld een dichtgeknoopt jasje of strakke schoenen, open of uit te doen.

Doe jij wel eens een dutje overdag?

Shoppen is altijd een goed idee