Je bent hier: Home > Reizen & Uitjes > Dit zijn dé trends voor 2016

Dit zijn dé trends voor 2016

Reizen & Uitjes
Dit zijn dé trends voor 2016

Met de jaarwisseling in het vooruitzicht is het even zoeken. Waar zijn we ook alweer klaar mee? En waar kijken we naar uit? Met dit lijstje ben je weer helemaal up to date.

Trends in 2015

We beginnen met het afgelopen jaar, want dit is zóóó geweest…

1. De selfiestick.

Een selfiestick onschuldig? Nou, niet echt: in 2015 kwamen er meer mensen om het leven tijdens het maken van een selfie dan dat er onschuldige badgangers ten prooi vielen aan de scherpe tanden van een haai. True story. Daarbij, een selfiestick gebruiken is tegenwoordig toch een beetje het nordic walken van de fotografie.

2. Facebook

Voor je je handen voor je mond slaat van ongeloof, het is waar, Facebook heeft zijn beste tijd gehad. Het feit dat je vage tantes op ál je statusupdates reageren met pijnlijke lappen tekst over hun recente spataderonderzoek was al een voorbode. Nu wijzen ook de harde cijfers uit dat Facebook op dezelfde toekomst afstevent als wijlen Hyves.

3. Powerfood

Van meneer Montignac mocht je tenminste nog een hele tube Zaanse mayonaise in je mond leegknijpen, maar van powerfoodextremisten moet je tegenwoordig overleven op een dieet van quinoa, chiapap en op zon- en feestdagen een zuinig bakje boerenkoolchips. Nu houdt de Nederlandse vrouw wel van een beetje calvinistisch lijden, maar er zijn ook grenzen.

4. Fifty Shades of Grey

Hè ja, dachten vrouwen wereldwijd, toen E.L. James’ ‘stoute’ Fifty Shades of Grey-boek in de schappen lag. Eindelijk dampende erotiek die je straffeloos op je nachtkastje naast je slaapmaskertje kunt leggen. En toen kwam die film. De vrouwonvriendelijke, zouteloze flop die de boekenreeks met de grond gelijk maakte. Voordeel: het gaat 2016 bij de koffieautomaat eindelijk over iets anders.

5. Wegwerpkleding

Tussen een woest kolkende vrouwelijke menigte krijsend twintig lycra hemdjes voor één euro in je mandje smijten was misschien in 2015 bon ton, maar aankomend jaar worden we ons steeds bewuster van de Cambodjaanse kleuterhandjes die extreem goedkope kleding vervaardigen. Gewetenloos winkelen heeft immers ook een houdbaarheidsdatum, dus investeer in 2016 liever in een aantal eerlijke basics.

6. Hippe barretjes

Leuk hoor, dat je nu zelfs in de tochtigste uithoek van Zeewolde een designerkoffie en kokoswatertje kunt bestellen bij een übergestylede lumbersexual, tegen een achtergrond van krijtborden en glazen stolpen. Maar stiekem willen we gewoon bitterballen wegschrokken en lauwe witte wijn slempen in een zompige havenkroeg, en dan naar huis met die lekkere morsige barman.

7. De slordige knot

Lekker makkelijk: ’s ochtends na het douchen een slordige knot op je hoofd draaien en met nat haar op de fiets springen. In 2015 deed iedereen het, dus waarom jij niet? Nou, omdat je eruitziet alsof je maandenlang al het haar uit je doucheputje hebt bewaard en net met een klodder frituurvet op je schedel hebt geplakt. Dáárom.

8. Tv

Vijftig jaar lang was de televisie het stralend middelpunt van alle Nederlandse huiskamers. Braaf keken we met een tv-gids op schoot wat ons werd voorgeschoteld, inclusief alle reclames. Dat is voorbij. Met Netflix op je laptop bepaal je zelf wel wat en wanneer je kijkt, en hoef je geen scène van Scandal meer te missen. Zelfs niet tijdens het plassen.

9. Bootcampen

Het leek jou zo’n goed idee: je drie keer per week in de snijdende kou laten toeschreeuwen door een trainer die zicht gedraagt als een oneervol ontslagen legerofficier. Lekker hoor, bootcampen. Lekker populair ook, omdat iedereen het elkaar enorm aanraadt en er zelf na twee keer mee stopt, om vervolgens zachtjes snikkend met een zak Hamka’s voorgoed onder een dekbed te verdwijnen.

 

Trends voor 2016

Dé trends voor 2016 op een rijtje:

1. Minipolaroid

Nu al veel gespot op feestjes: de minipolaroid. Je verzamelt wat vrienden om je heen, drukt op de knop, en er rolt direct zo’n guitig retrofotootje uit. Geen tijd om na te denken over hashtags, instagramfilters of je volgers. Wel meteen een leuk memento voor op de koelkast. Mooi meegenomen: door de onbehouwen flits ziet zelfs een door acné geteisterde gnoom er geweldig uit.

2. Snapchat

Snapchat is het nieuwe Facebook. Voorheen alleen gebruikt door duckfacende tieners en de hitsige medemens (pikante foto’s van ontblote lichaamsdelen vernietigen zichzelf na een paar seconden) wordt het in 2016 hét nieuwe sociale netwerk, vol foto’s en korte videootjes. Het is jong, snel, en vluchtig. Ouder dan twintig? Succes met uitzoeken hoe het werkt.

3. Bruin

Als we érgens naar mogen uitkijken in 2016 is het wel de kleur bruin. Althans, als het aan trendwatcher en designorakel Lidewij Edelkoort ligt. Wie elegante herfsttinten aantrekt, hoeft niet bang te zijn voor de modepolitie.

4. De naturel look

Sophie Hilbrand zou met haar programma Sophie in de kreukels best weleens verantwoordelijk kunnen zijn voor een ommezwaai in het Nederlandse zelfbeeld. Rimpels en vlekjes zijn gewoon oké en kraaienpoten horen bij een leuk leven. Je groeven met een plamuurmes en een emmer foundation dicht stuccen: het hoeft niet meer. Doe vooral wat goed voelt, maar less is more.

5. Kattenfilmpjes

Kattenfilmpjes brengen de mensen bij elkaar. Eén blik op Facebook (nu het nog bestaat) bewijst het: we kunnen geen genoeg krijgen van katten die door een kleuter in een badkuip getrokken worden, bikinibandjes lostrekken of liefdevol aan een pasgeboren baby’tje snuffelen. Kattenfilmpjes zijn here to stay, ook in 2016.

6. Mezcal

Je dacht lekker hip te zijn door op een vol terras op luide toon een gin-tonic met een schijf komkommer te bestellen? Wrong! Het modedrankje van 2016 is Mezcal, een soort tequila van agave. Wel oppassen, er zit tot 55% alcohol in, dus lekker met je vriendinnen mezcalletjes wegklokken kan ontaarden in een woeste braakpartij in de dichtstbijzijnde champagnekoeler.

7. Platte schoenen

De tijd van Sex and the City is voorbij. In 2016 hoef je niet meer met omzwikkende enkels in die ooit zo felbegeerde Manolo Blahniks richting crèche te paraderen. De kinderen ophalen mag volgens grote modemerken goddank gewoon weer op platte schoenen. Wat doen we dan met al die torenhoge hakken van weleer? Gewoon: afzagen.

8. Klassieke toetjes

Aangezien culinaire creaties na moleculair koken niet nóg abstracter kunnen, is de logische tendens teruggrijpen naar het verleden en oude klassiekers. Dus zeg maar dag tegen ananasnevels met champagne-espuma, frambozengas met kamperfoeliecondens en chocoladesneeuw met 24-karaats knettersuiker. Hallo bananasplit, dame blanche en pêche melba! We hebben jullie gemist.

9. Ghostbusters

Het kan vriezen of dooien met remakes, maar eerlijk is eerlijk: meestal vallen ze tegen. Dat gaat ongetwijfeld anders zijn met de langverwachte remake van eighties-klassieker Ghostbusters, waar alle hoofdrollen worden vertolkt door vrouwen als Melissa McCarthy en Kristen Wiig. Want girl power: dat is ook weer helemaal terug.

 

Fijne jaarwisseling!

Lees ook:

Shoppen is altijd een goed idee