Je bent hier: Home > Reizen & Uitjes > Dit is de ideale bedtijd, volgens de wetenschap

Dit is de ideale bedtijd, volgens de wetenschap

Reizen & Uitjes
Dit is de ideale bedtijd, volgens de wetenschap

Wil je vannacht een heerlijk potje slapen? Dat kan, want we weten nu hoe laat je precies moet gaan slapen om de perfecte nachtrust te hebben.

Tromgeroffel… Voor de perfecte nachtrust ga je om exact 22.37 uur naar bed, zonder telefoon, iPad, laptop, televisie of welke elektronica dan ook. Je wekkerradio mag nog net, gokken we.

Dat electronica niet goed voor je zijn wanneer je wilt slapen, wisten we al langer. Het artificiële licht van die toestellen speelt mindgames en maakt onze hersenen wijs dat we helemaal niet slaperig zijn, ook al schreeuwt ons lichaam om rust. Maar waarom 22.37 uur?

Ideale bedtijd

Een recent onderzoek in het Verenigd Koninkrijk hield een poll bij duizend mensen met de vraag naar hun slaapgewoontes en rituelen tijdens de wintermaanden. En daaruit bleek dat de ideale bedtijd 22.37 uur was. Niet 22.36 uur of 22.38 uur. Nee, exact 22.37 uur. Klinkt wel akelig specifiek, vind je niet? Wacht tot je de rest van het verhaal hoort… Volgens het onderzoek zou je in bed moeten kruipen met twee kussens met ganzenveervulling onder een speciaal winterdekbed terwijl je een katoenen pyjama draagt. Seriously?

Winterslaap? Minder slaap!

Uit het onderzoek bleek overigens ook dat mensen minder slapen in de wintermaanden dan in de zomer. Deelnemers sliepen gemiddeld zo’n veertig minuten minder per nacht tijdens de winter. Hoe komt dat? Grappig genoeg gaf 20% de volgende reden: ze stellen het naar bed gaan uit omdat het té koud is om in hun pyjama te kruipen. Wij raden aan om een supertoffe onesie of een paar heerlijke, flanellen pyjama’s in huis te halen. Just sayin’

Lees ook:

Shoppen is altijd een goed idee