Je bent hier: Home > Reizen & Uitjes > 8 dieetmythes ontrafeld

8 dieetmythes ontrafeld

Reizen & Uitjes
8 dieetmythes ontrafeld

(Giphy)

Een beetje aangekomen? Dan houd je toch gewoon vocht vast? Of het zijn je ontwikkelde spieren die hun gewicht in de weegschaal gooien. Maar kloppen deze mythes echt? 8 dieetmythes doorgeprikt.

Wat je ’s avonds eet, komt er dubbel bij.
Ook al verbrand je ’s avonds minder, toch tellen je calorieën ’s avonds niet dubbel. Wat telt is je totale calorie-inname, opgeteld over een hele dag.

Voor je ongesteld wordt, weeg je twee kilo meer.
Net voor of tijdens je menstruatie, houd je meer vocht vast. De boosdoeners zijn de hormonale veranderingen in je lichaam. Het is een typisch vrouwelijk kwaaltje dat z’n gevolgen heeft op de weegschaal. Gemiddeld weeg je in deze periode één tot twee kilo meer dan anders.

Met een traag metabolisme kom je sneller aan.
De een heeft een trager metabolisme dan de ander. Heb je geen grotere spiermassa, dan werkt je metabolisme niet zo snel. En hoe ouder je bent, hoe trager je metabolisme is. Maar je kunt je metabolisme wel boosten. Zo kun je regelmatig sporten om spiermassa op te bouwen. Want je spieren zijn de kachels van je vetverbranding. Ook regelmatig eten helpt. Eet je vijfmaal per dag een kleinere portie, dan verbrand je makkelijker calorieën dan iemand die tweemaal per dag een grotere maaltijd eet.

(Giphy)

Dik-zijn zit in de familie.
Een veelgehoord excuus, dat vaak niet klopt. Meestal speelt de genetische factor slechts een beperkte rol, maar zijn het vooral de slechte eet- en leefgewoontes die je erft van je familie. Denk: donderdag frietjesdag.

Spieren wegen meer dan vet.
Vooral beginnende sporters halen dit excuus aan om hun sportschoenen aan de kant te laten staan. Ze staan op de weegschaal en ontdekken dat ze hetzelfde gewicht behouden of zelfs aankomen, ondanks hun sportieve inspanningen. Maar vaak is de oorzaak niet ver te zoeken: door veel te sporten maak je spieren aan. En die spieren wegen meer dan vet. Houd vooral vol en dan zal je op lange termijn wél resultaten zien. Spieren wegen ongeveer 1,06 kilo per liter, vetweefsel weegt ‘maar’ 0,95 kilo per liter.

Heb je zware botten, dan weeg je meer.
Zware botten wegen inderdaad door op de weegschaal. Maar: hun impact is beperkt. Door het zware gewicht van je botten kun je hoogstens twee kilo meer wegen. Geen wereld van verschil dus… Bovendien is er geen verband tussen het gewicht van je botten en overgewicht. Weeg je 60 kilo, dan kan je zwaardere botten hebben dan iemand van 80 kilo.

(Giphy)

Citroensap en ananassap lossen je vet op.
Vet oplossen? Nee, tovercapaciteiten hebben citroen- en ananassap niet. Wel zorgen ze voor een betere vertering en bevorderen ze de werking van de lever, wat dan weer een positief effect heeft op je vetverbranding. Dus morgen op je boodschappenlijstje: citroensap.

Selderij verbrandt meer calorieën dan het bevat.
Selderij bevat minder calorieën dan het aantal calorieën dat verbruikt wordt bij het verteren ervan. Er zijn nog meer groentes waarvoor deze stelling opgaat: asperges, bloemkool, komkommer, sla, courgette, broccoli… Dan moet je die dressing of saus wel achterwege laten…

Lees ook

Shoppen is altijd een goed idee