Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting!

Je bent hier: Home > Mode & Beauty > Wist je dat thuiswerken kan zorgen voor vroegtijdige rimpels? Zo voorkom je het

Wist je dat thuiswerken kan zorgen voor vroegtijdige rimpels? Zo voorkom je het

Mode & Beauty
Wist je dat thuiswerken kan zorgen voor vroegtijdige rimpels? Zo voorkom je het

Thuiswerken in een verkeerde houding: dat kan je behoorlijk wat rug-, nek- en hoofdpijn opleveren. Meer dan ooit bezochten mensen het afgelopen jaar de fysio, omdat ze klachten kregen na het werken op hun niet-ergonomische thuiswerkplek. Maar wist je dat werken in een verkeerde houding ook voor iets anders vervelends kan zorgen? Namelijk vroegtijdige rimpels!

‘De tech neck’

Het gaat dan met name om rimpels in de hals. Dit heeft alles te maken met het fenomeen ‘de tech neck’. Voor de coronacrisis en het thuiswerken bestond dit fenomeen al. Toen had het vooral te maken met onze smartphones. Doordat we de hele dag naar het schermpje van onze telefoon kijken, lopen we vaak voorovergebogen.

Thuiswerkplek

Nu we massaal thuis moeten werken, is ‘de tech neck’ bij velen erger dan ooit. Vaak wordt er thuisgewerkt aan de eettafel of zelfs op de bank. En als er al een thuiswerkplek ingericht is, dan staat de bureaustoel of werktafel vaak niet goed ingesteld. Het resultaat? We zitten er vaak onderuitgezakt en gebogen bij.

Tere huid in de hals

Hoe dit dan voor rimpels zorgt? Het antwoord is eenvoudig: als je de huid gedurende een hele lange tijd op dezelfde plaats plooit, ontstaat er een rimpel. Denk maar aan de fronsrimpel. En omdat de huid bij je hals relatief dun is, ontstaan daar juist snel rimpels. De huid in de hals en decolleté verliest sowieso kracht naarmate we ouder worden, maar dit proces willen we natuurlijk niet versnellen.

Lees ook
Onderzoekers kunnen voorspellen wanneer je rimpels krijgt

Tips tegen rimpels

Geen zin in een gerimpeld velletje? Er zijn gelukkig dingen die je er tegen kunt doen. Wij geven je vier tips.

1. Voorkom een ‘tech neck’ door ergonomisch verantwoord te werken. Schaf een goede bureaustoel aan en stel ‘m goed in, net als je werktafel.

2. Let te allen tijde op je houding. Niet alleen tijdens het werk dus, maar gewoon altijd. Zeker wanneer je naar je telefoon kijkt, want de kans is groot dat je kin dan al snel op je borst ligt.

3. Doe aan yoga! Als er één sport is die goed is voor je houding en je bewust maakt van hoe je er dagelijks bij staat, is het yoga wel. Daarnaast train je met verschillende oefeningen de spieren in je nek.

4. Houd je huid soepel door voldoende te smeren. Als de huid in je hals droog is, duiken er namelijk eerder lijntjes op.

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.

Bron: HLN | Beeld: Unsplash 

Shoppen is altijd een goed idee