Je bent hier: Home > Mode & Beauty > Heb jij ook last van een ‘tech neck’?

Heb jij ook last van een ‘tech neck’?

Mode & Beauty
Heb jij ook last van een ‘tech neck’?

Oh no! Er is weer een nieuwe kwaaltje waar we ons zorgen om moeten maken: de ‘tech neck’. Slachtoffers: millenials (tussen de 16 en 30 jaar) die gemiddeld ongeveer 3 uur per dag naar hun telefoon kijken.

Klinkt bekend? Dan heb jij vast last van de zogenaamde tech neck – een nieuwe term in het leven geroepen door dermatologen voor een sterk gerimpelde en uitgezakte hals in verhouding met de rest van het lichaam. De oorzaak? Te veel naar het schermpje van je smartphone turen.

smartphonekapper

copyright: Getty via Grazia UK

Als we uitgaan van het gemiddelde van 3 uur per dag – hou het maar eens een dagje bij als je denkt dat je daar bij lange na niet aan komt -, zitten we gemiddeld 49 dagen per jaar te Instagrammen, Facebookstalken, Whatsappen of wat het ook is dat je op je smartphone doet. 49 dagen in een zeer onnatuurlijke houding, waarbij je nek onder hoogspanning staat en de kwetsbare huid van je hals in de verdrukking komt.

Dat valt toch wel mee?

Nope. Een recente studie in ‘Surgical Technology International’ wijst uit dat je nek in een natuurlijke houding een druk van ongeveer 5 kilo heeft de verduren. Bij de onnatuurlijke houding die je aanneemt als je de baby/burritobuik van Jennifer Aniston aan het bestuderen bent, is de last 4 keer zo groot – namelijk 20 kilo. De druk zorgt voor meer spanning op de toch al fragiele huid van je hals en je begrijpt: meer rimpels en verzakking door de overbelasting.

Wat nu?

Niemand wil een oud gerimpeld halsje, maar minderen met je smartphone is ook niet direct realistisch (hoewel we heus wel weten dat het talloze voordelen kan bieden). Hier een paar tips om je arme nek en hals toch een beetje te ontzien:

  1. Gebruik je smartphone zo veel mogelijk als je op de bank ligt, met je hoofd goed ondersteund.
  2. Hou je smartphone hoger. Dat gaat natuurlijk niet altijd (de mensen achter je in de tram hoeven niet te weten dat jij de Instagram van Dries Roelvink aan het checken bent), maar alle kleine beetjes helpen.
  3. Een dagelijkse nekmassage schijnt ook wonderen te doen. ‘Schatje….’
  4. Yoga ontspant je nekspieren en verbetert je houding. Bonus: een uurtje yoga is sowieso een smartphonevrij uurtje. Namasté!

 

Lees ook:

 

Bron: Grazia UK

 

Shoppen is altijd een goed idee