Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting!

Je bent hier: Home > Mode & Beauty > Voor deze 5 dingen kun je kokosolie juist beter níet gebruiken

Voor deze 5 dingen kun je kokosolie juist beter níet gebruiken

Voor deze 5 dingen kun je kokosolie juist beter níet gebruiken

Kokosolie kun  je gebruiken als bakolie, lichaamsverzorging of voor je haar. Hoe fantastisch en multifunctioneel kokosolie ook is, er zitten ook een hoop nadelen aan het goedje verbonden. Let goed op, want in deze situaties kun je het ‘wondermiddel’ beter niet gebruiken.

Om gewicht te verliezen

Laten we voorop stellen dat kokosolie goede vetten bevat en dus past in een gezond dieet. Alleen is het niet slim om er veel van te gebruiken als je ook wat kilo’s wil verliezen. Kokosolie bevat 117 calorieën per theelepel en dat is vrij veel. Ter vergelijking: een eetlepel roomboter bevat bijvoorbeeld 111 calorieën en een eetlepel olijfolie 90.

Op open wondjes smeren

Kokosolie is een verzorgend middel voor je huid, maar pas op met wondjes. Als de olie op open wonden komt, kan dit huidirritatie, roodheid en jeuk veroorzaken. Breng deze olie daarom alleen aan op een gezonde huid.

Als zonbescherming

Van kokosolie is aangetoond dat het beschermende eigenschappen heeft tegen UV-straling. Alleen bevat de olie maar een lage beschermingsfactor. Normaal gesproken heeft een goede zonnebrand minimaal factor 30, terwijl kokosolie maar tot 8 komt. Gebruik de olie daarom nooit als vervanging voor zonnebrand, maar als extra verzorgingsproduct. Experts raden altijd aan om minimaal een zonnebrandcrème met SPF 30 te gebruiken.

Onder de douche

Kokosolie wordt bij contact met water erg vet en kun je daarom beter niet onder de douche of in bad aanbrengen. Dit maakt de douche of het bad erg glad en kan tot ongelukken leiden. Daarom is het beter om de olie pas na het douchen op een droge huid aan te brengen en goed in te masseren.

Lees ook
Waarom krijgen we grijs haar? (En dít kun je doen om dat proces te vertragen)

Om te braden

Kokosolie is de perfecte olie om te gebruiken tijdens het koken. Alleen kun beter een andere boter of olie gebruiken als je van plan om te gaan braden. Als je echter iets op hoog vuur wil bakken, moet je altijd geraffineerde kokosolie gebruiken, dat een hoger kookpunt heeft.

Gebruik niet teveel

Volgens wetenschappers mag de dagelijkse inname van kokosolie niet meer dan twaalf gram zijn. Dit komt overeen met ongeveer een kleine eetlepel per dag. Gebruik je meer? Dan kan het risico op hartaandoeningen en een hoog cholesterolgehalte toenemen, blijkt uit onderzoek.

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.

Bron: Libelle | Beeld: Getty Images