Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting!

Je bent hier: Home > Mode & Beauty > Huilen bij de kapper: zo zeg je dat je je nieuwe kapsel toch niet zo mooi vindt

Huilen bij de kapper: zo zeg je dat je je nieuwe kapsel toch niet zo mooi vindt

Huilen bij de kapper: zo zeg je dat je je nieuwe kapsel toch niet zo mooi vindt

Uren zit je in de kappersstoel met folies, liters thee en stapels tijdschriften te wachten tot De Grote Onthulling. Je haar kleuren betekent niet automatisch dat het altijd uitpakt zoals op het plaatje. Na al die uren werk tegen je kapper zeggen dat je niet blij bent met het resultaat is niet makkelijk, maar nóg erger is honderden euro’s aftikken om vervolgens thuis een potje te huilen voor de spiegel. 

Ongemakkelijke dans

Kortom: dat slechtnieuwsgesprek moet je altijd voeren. Jij bent immers de klant en betaalt flink voor een kapsel waar je iedere dag tegenaan moet kijken. Dat betekent niet dat dat een makkelijke boodschap is. Je verzeilt al snel in een ongemakkelijke dans waarbij je vooral de kapper niet wil kwetsen. Gelukkig kunnen kappers wel wat hebben. Twee Amerikaans haarstylisten leggen uit hoe je het best met zo’n lastige situatie omgaat.

Kom beslagen ten ijs

Allereerst is het ’t best om die hele situatie te voorkomen. Kom dus goed beslagen ten ijs. Iedereen heeft een andere interpretatie van kleuren, tinten en modellen. Neem daarom zoveel mogelijk beeldmateriaal mee van kapsels die je aanspreken. Maak een Pinterest-board of een apart mapje op je telefoon en laat die zien. Je kapper kan dan aangeven wat wel – en niet haalbaar is of werkt bij jouw haartype.

Realistisch zijn

Houd er rekening mee dat de meeste plaatjes die je online tegenkomt zijn gefotoshopt. Bespreek dus alsnog goed wat je wil. Wees daarin zelf ook realistisch en vertel hoeveel moeite je bereid bent thuis nog in je kapsel te steken. Als je tijd noch zin hebt om iedere dag met stylingtools aan de slag te gaan, is dat waardevol om te vermelden. Laat de kapper pas te werk gaan als je zeker weet dat je elkaar begrijpt.

Allemaal leuk en aardig, maar aan deze informatie heb je natuurlijk niets als het leed al is geschied. In een ideale wereld vertel je het je kapper zo snel mogelijk nog in de salon als je even moet slikken bij het eindresultaat. Dan kunnen op dat moment wellicht nog wat dingen gefikst worden. Als dat tijdtechnisch niet lukt, kun je ter plekke een afspraak maken om het te herstellen.

Wees specifiek

Tijdens het gesprek is het slim om zo specifiek mogelijk te zijn in wat je niet mooi vindt. Wijs op een afbeelding uit je mooi vindt aan dat kapsel en wat je nu mist of niet mooi vindt aan je eigen nieuwe kapsel. Als je dat op een rustige manier vertelt, is er niets aan het handje. Blijf niet hangen in ‘dit is niet wat ik had verwacht’, maar deel details. Bijvoorbeeld dat je de highlights te breed vindt of de kleur te warm.

Wandelend uithangbord

Soms zit je in de kapperstoel en denk je: ik kijk thuis wel of het écht zo erg is en of ik er zelf nog wat van kan maken. Geen nood: ook dan kun je teruggaan. Je kapper wil namelijk ook niets liever dan dat jij tevreden bent met je kapsel en het goed doen. Wees ook nu zo specifiek mogelijk. Neem plaatjes mee, leg uit hoeveel contrast je wil in je highlights, hoe koel of warm de kleur mag zijn, de tinten die je wel en niet mooi vindt en hoe je hoopt(e) de kappersstoel te verlaten. Sta zelf ook weer open voor wat realistisch is en wat niet.

Word je nog steeds zenuwachtig van het idee dat je de kapper moet zeggen dat je niet zo happy bent? Onthoud dan dat een goede kapper áltijd wil dat je blij de deur uit loopt. Vooral omdat jíj zijn of haar wandelende uithangbord bent.

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen
en winacties? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.

Bron: Pure wow | Beeld: Getty