Last van trillende spieren tijdens het sporten? Zo kom je er vanaf

558

Ben je net lekker bezig, beginnen je spieren ineens als een gek te trillen. Het lijkt altijd uit het niks te komen en je hebt het gevoel dat je beter kunt stoppen met je workout. Zo kom je er snel weer vanaf.

Lees ook: Waarom het beter is om ’s avonds te sporten



Het is inderdaad zo dat deze zogenoemde ‘spiertremoren’ aangeven wanneer je jouw spieren overbelast. Hierbij worden de spiervezels ongecontroleerd opgerekt en samengetrokken. Dit heeft als gevolg dat de zenuwuiteinden dusdanig geïrriteerd raken dat ze gaan trillen. Het is dus echt wel verstandig om rustiger aan te gaan doen als dit gebeurt. Om dit te trillen te voorkomen, tipt Fitnessexpert Lee Boyce: ‘Bouw het tempo rustig op, ga niet sneller dan nodig en pak daarnaast ook voldoende rust tussen je sessies door.’ Anders is de kans op blessures groot.

Suikers

Een andere redenen dat je last hebt van trillende spieren is een gebrek aan glycogeen. Deze energievoorraad haalt je lichaam uit koolhydraten. Als dit level afneemt, kun je deze aanvullen met snelle suikers zoals een fruitdrankje. Ook is het belangrijk dat je genoeg water blijft drinken. De essentiële mineralen die je verliest tijdens het sporten worden zo weer verhoogt. Als laatste is stretchen ook cruciaal. Zo staan de spiervezels gespannen en kunnen ze niet meer samentrekken.

Volg jij onze huishoudpagina al? Hier vind je al onze huishoudtips handig op een plek: www.facebook.com/flairathome

Bron: HLN.be | Beeld: iStock

DELEN