Dít simpele ingrediënt zorgt dat je de vitamines in groente beter opneemt

458
Copyright: Sanoma Beeldbank

Eet jij elke dag braaf je portie groenvoer? Heel goed. Maar toch kun je deze gezonde gewoonte nóg een tikkeltje gezonder maken. Want door een simpel scheutje olie aan je bordje sla toe te voegen, neem je de vitamientjes die erin zitten een stuk beter op.

Lees ook: Nieuwe gezondheidstrend: het drinken van azijn

Sojaboonolie
Dit blijkt uit een recent onderzoek aan de Iowa State University dat is gepubliceerd in het vakblad Journal of Clinical Nutrition. De onderzoekers lieten twaalf vrouwen een bordje sla eten waar steeds een andere hoeveelheid sojaboonolie aan was toegevoegd.

Betere opname
En wat bleek uit de bloedtesten na afloop? Het toevoegen van olie aan het eten is gunstig voor maar liefst acht verschillende micronutriënten in het lichaam. Onder andere de stoffen alfa- en bètacaroteen, luteïne en lycopeen werden beter opgenomen, en dit zou volgens de onderzoekers veel gezondheidsvoordelen met zich meebrengen.

Maar wees gerust: je hoeft voortaan geen liters olie aan je eten toe te voegen. Twee eetlepels is genoeg, dit is zo’n 32 gram olie.

Volg jij onze huishoudpagina al? Hier vind je al onze huishoudtips handig op een plek: www.facebook.com/flairathome

Bron: GVA, Beeld: Sanoma Beeldbank

 

 

 

DELEN
Vorig artikelDroombaan: dit bedrijf zoekt een professioneel pizzaproever
Volgend artikelWaarom je beter nu al sinterklaas- en kerstcadeaus kunt kopen