9 fabels & feiten over afvallen

1686
Foto: Shutterstock.

Van de hele dag komkommer eten tot een halve citroen bij je ontbijt, je hoort de vreemdste tips over afvallen. Daarom, de feiten en fabels op een rij.

Bewegen moet

Feit. Als je goed wilt afslanken, dan moet je meer verbranden dan er binnenkomt. Bewegen kan hier voor zorgen. Daarnaast versnelt beweging je stofwisseling, waardoor je ook in rust meer zult verbranden.

Geen zoetigheid

Fabel. Je mag best een stuk taart eten, maar met mate. Als je het helemaal weglaat uit je dieet dan maak je het jezelf erg moeilijk en dan is het een stuk lastiger om een gezonde leefstijl vol te houden.

Geen vet

Fabel. Het is juist helemaal niet goed om vet weg te laten uit je dieet. Je lichaam heeft vet namelijk wel nodig, onder andere voor voldoende vitamine A, D, E en K, voor de opbouw van cellen en weefsels, de aanmaak van hormonen en de aanmaak van gal.

Altijd opletten

Feit. Je zal de rest van je leven gezond moeten blijven eten en moeten blijven bewegen om op gewicht te blijven. Als je weer terug gaat naar je oude eetpatroon zitten de verloren kilo’s er helaas zo weer aan.

Geen Koolhydraten

Fabel. Dit is een van de grootste denkfouten die mensen maken bij het afslanken. Aardappelen, pasta en brood zijn geen dikmakers, ze bevatten juist heel veel belangrijke vitamines, mineralen en vezels. Van de toevoegingen zoals beleg, vet vlees en saus word je dik, niet van aardappelen, pasta of brood zelf.

Veel drinken

Feit. Veel drinken is belangrijk om ervoor te zorgen dat afvalstoffen die worden geproduceerd bij het afslanken snel uit je lichaam worden verwijderd.

Geen tussendoortjes

Fabel. Ook dit is een veelgemaakt fout. Tussendoortjes mogen juist wel omdat ze ervoor zorgen dat je tijdens de hoofdmaaltijden minder eet. Kies dan natuurlijk wel altijd voor slanke en gezonde tussendoortjes, zoals fruit en rauwkost.

Variëren

Feit. Alle verschillende voedingsmiddelen bevatten andere soorten voedingsstoffen, zoals koolhydraten, eiwitten en vetten. Maar ook binnen de productgroep zijn veel verschillen qua hoeveelheden vitamines en mineralen. Het is daarom belangrijk om goed te variëren, zodat je van alle voedingsstoffen voldoende binnen krijgt.

Ik mag na 20 uur ’s avonds niet meer eten

Fabel. Dit is een heel bekende fabel. Van eten in de avond word je niet dik! Het gaat om de totale inname over de hele dag. Het tijdstip waarop je eet is dan niet belangrijk. Je wordt simpelweg dik van meer eten dan je verbruikt.

Lees ook:

Flair Fit en Gezond Challenge 2017: wat voor lichaam heb jij?

Het verrassende resultaat van mijn 30-dagen plank challenge

Yes! Pasta toch geen dikmaker

 

DELEN
Vorig artikelWaarom jij nú zig-zag haar wil!
Volgend artikelEllen DeGeneres weigert gospelzangeres Kim Burrell