6 redenen waarom afvallen niet lukt

7204

Gezond eten, voldoende bewegen, de alcohol vermijden… Je doet alles om die extra kilo’s kwijt te raken, maar je ziet nog niet resultaat terug op de weegschaal? Er zijn een paar ‘obstakels’ die het verliezen van gewicht in de weg kunnen staan!

1. Te weinig beweging

Beweging is belangrijk voor een goede gezondheid. Een wandeling van 15 minuten is beter dan niets, maar verwacht niet op een enorm gewichtsverlies. Je moet meer bewegen om resultaat te bereiken. Sporten waarmee je veel calorieën en vet mee verbrandt zijn hardlopen, wandelen, spinning en interval trainingen.

2. Je bent te streng voor jezelf

Zorg ervoor dat je niet onrealistische verwachtingen hebt over hoe snel je op een bepaald gewicht moet zijn. Hoe ouder je bent, hoe langzamer het afvallen gaat. En wat is een paar extra weken op een mensenleven voor een blijvend resultaat?

3. Drankjes met veel calorieën

Twijfel je over een broodje met kruidenboter tijdens het diner, maar sla je zonder blikken en blozen wel drie glazen wijn achterover? Bedenk dat in veel drankjes veel calorieën en suikers zitten, waaronder alcoholische dranken. Dit geldt ook voor frisdrank. Uit diverse studies blijkt zelfs dat mensen die twee light-frisdranken per dag drinken een bredere taille hebben dan mensen die dat niet doet. En pas ook op voor vruchtensap, hier zitten ook meer suikers in dan je denkt.

4. Je slaapt te weinig

Een goede nachtrust is essentieel. Het zorgt ervoor dat je voldoende energie hebt voor de volgende dag. Te weinig slap daarentegen stimuleert de hormone de eetlust op te wekken. De kans is groot dat je dan naar slechte voeding grijpt.

5. Je probeert iets extreems

Het is belangrijk dat afvallen nooit als iets onaangenaam moet voelen. Als het onaangenaam is, dan kom je al snel op het verkeerde spoor terug. Denk aan jezelf verhongeren, maar dat is geen oplossing voor op de lange termijn. Je bent niet in staat dit voor een lange tijd vol te houden. Kies daarom in plaats van een extreme dieet, voor kleine veranderingen waarvan je weet dat je dat kunt volhouden om je doel te bereiken.

6. Ontbijt overslaan

Sla je het ontbijt altijd over? Niet doen! Deze maaltijd is de belangrijkste van de dag. Het zorgt ervoor dat je stofwisseling op gang wordt gebracht, waardoor calorieën verbrand kunnen worden. Daarom is het ook verstandig om over de dag verspreid meerdere maaltijden in te plannen, zodat je stofwisseling gestimuleerd blijft.

DELEN
Vorig artikelTomatenrisotto met rucola
Volgend artikelPasta boursin