Je bent hier: Home > Health > Zweten is weten

Zweten is weten

Health
Zweten is weten

Afvallen zonder sporten? Forget it! Je zult echt van die bank moeten komen als je kilo’s kwijt wilt. In dit derde deel van Flair Fit & Gezond vertellen we je alles over bewegen.

Let’s begin

Afvallen en het nastreven van een gezonde lifestyle zijn ondenkbaar zonder bewegen. Je kunt nóg zo gezond eten: als je nauwelijks sport, zul je geen gewicht verliezen. Helaas zijn we anno 2017 gewend om veel te
zitten. Waar onze voorouders nog dagelijks in bomen klommen om vruchten te plukken of met een speer achter hun wilde avondmaal aanrenden, maken wij op een werkdag alleen nog uitstapjes naar koffieautomaat
of toilet. We zitten gebogen achter onze computers en krijgen last van nek- en rugklachten, omdat onze spieren verslappen. Vroeger trainden mensen automatisch hun benen, rugspieren, biceps, buik en billen, maar wij moeten daar nu gericht voor naar de sportschool. Hier
lees je alle ins en outs over bewegen en afvallen.

Geef niet op!

Als je begint met sporten, is het logisch dat je nauwelijks gewicht verliest. Dat heeft niets met je prestaties en inzet te maken. Het betekent alleen maar dat je
spiermassa aanmaakt. Gooi dus niet meteen de handdoek in de ring! Als je spiermassa aanmaakt, kan het ook gebeuren dat je wat meer vocht vasthoudt
en dat zie je op de weegschaal. Over het algemeen vallen je bovenlichaam en gezicht het snelste af.

Vetrandjes wegwerken…

Eet geen snelle koolhydraten (witte pasta, aardappelen, suiker) voordat je gaat sporten, want dan gaat je lichaam die verbranden in plaats van de vetten. Door je bloedsuikerspiegel vlak te houden, stimuleer je je lijf om vetrandjes weg te werken. Eet daarom langzame
koolhydraten zoals havermout, volkorenproducten of
peulvruchten.

Twee soorten conditie.

Er zijn twee soorten conditie. De eerste is van je longen en hart, de tweede van je spiervezels. Als een sporter zonder problemen 42 kilometer rent tijdens een marathon, betekent dat niet dat hij ook succesvol is als hij gewichten heft. Dat zijn namelijk twee verschillende categorieën. Om goed in je vel te zitten en probleemloos, zonder puffen en hijgen, de trap op te komen, is het belangrijk dat beide soorten conditie in balans zijn.
Als mensen af willen vallen, hebben ze de neiging om in de sportschool los te gaan op cardioapparaten. Dan gaan ze een uur fietsen, hardlopen of roeien. Dit heeft weinig effect. Veel effectiever is het om intervaltrainingen (een methode waar hoge intensiteit wordt afgewisseld met lage intensiteit) te volgen. Op die manier verbrand je veel meer vetten. Circuittraining in de sportschool is daarvoor ideaal. Je traint daarmee je uithoudingsvermogen en kracht. Daarbij is het belangrijk, in tegenstelling tot wat veel mensen verwachten, dat je de verzuring opzoekt en deze gaat verleggen. Zo prikkel je je spieren om groeihormonen aan te maken. Als je in je comfortzone blijft trainen en stopt voordat je verzuurt, zullen je conditie en spieren niet groeien.
TIP: Bij elke oefening werk je met 65 tot 75 procent van het maximale gewicht dat je kunt tillen. Iedere oefening herhaal je twaalf tot twintig keer binnen dertig seconden. Je begint pas met tellen als je gaat verzuren. Na elke oefening neem je vijf seconden rust.

Sporten in de vroege ochtend

Veel mensen sporten ’s avonds, maar het is eigenlijk het best om te trainen als je cortisolniveau op zijn hoogst is. Laat dat nu net van ’s ochtends vroeg tot vier
uur ’s middags het geval zijn. Als je ’s avonds traint, breng je je lichaam in de war. Je cortisol blijft hoog en je lijf wacht met het aanmaken van het slaaphormoon
melatonine. Resultaat is dat je lichaam moeite heeft om tot rust te komen en dat je slecht slaapt. Ga daarom eens wat vroeger naar bed en zet je wekker om vóór het werk te sporten. Dan voel je je de rest van de dag fit en gezond!

Buikvet

misschien de neiging om fanatiek buikspieroefeningen te doen. Dit heeft maar tot op zekere hoogte effect. Doordat er in je buik veel organen zitten en maar weinig spiermassa, verloopt de verbranding daar veel trager. Wil je van je buikje af, dan kun je beter gezonder gaan eten. Dat zet veel meer zoden aan de dijk.

Taartjes kwijtraken

Je kunt nog zo veel sporten, maar als je veel snoept en ongezond eet, zal afvallen niet lukken. Daarom is het
goed om je bewust te worden van de tijd die het je kost om een gebakje weg te trainen. Als je een uur
intensief sport, verbrand je maar 600 tot 800 calorieën. Om één kilo vet te verbranden, moet je maar liefst 9000
calorieën verbranden. Dat is dus negen uur trainen! Sta daarom stil bij wat je eet. Een taartje en een glas
cola doen een uur trainen in no time teniet en dat is zonde!

Herstel en ontspanning

Minstens zo belangrijk als sporten en gezond eten, is herstellen. Dat doe je door genoeg te slapen. Een slaaptekort kan het immuunsysteem namelijk aantasten. Daarbij wordt je stofwisseling verstoord en dat wil je niet als je bezig bent met afvallen. Ook is het belangrijk
om rustdagen in te bouwen als je vaak sport. Of wat dacht je van een fijne massage of een ontspannen bezoekje aan de sauna op zijn tijd? Wees lief voor je lijf en gun jezelf ook rust.

 

Shoppen is altijd een goed idee