Je bent hier: Home > Health > Zóveel moet je wandelen om de kilo’s kwijt te raken

Zóveel moet je wandelen om de kilo’s kwijt te raken

Health
Zóveel moet je wandelen om de kilo’s kwijt te raken

Wandelen is volgens mij een sport dat nog steeds een ontzettend duf imago heeft. Wellicht zie je meteen die ANWB-koppels voor je die – natuurlijk in matchende outfits – de hele wandelroute aflopen. Maar wandelen is eigenlijk een heel fijne sport, aangezien je niet heel veel inspanning hoeft te leveren. En zonder dat je het doorhebt, verbrand je ook nog eens calorieën! En hoeveel je dan moet lopen? Wij hebben het antwoord! Lees je mee?

Wandelen is allang niet meer saai als je weet hoeveel calorieën je er eigenlijk mee verbrandt. En dat zijn er meer dan je denkt! Het is alleen wel afhankelijk van een aantal factoren. Zo spelen je lichaamstype, gewicht en spiermassa een belangrijke rol, maar natuurlijk ook hoe vaak je wandelt, je snelheid en of je bergop/bergaf gaat.

Gemiddeld genomen geldt het volgende: “Een vrouw die ongeveer 60 kg weegt en 5 km per uur loopt, verbrandt zo’n 60 calorieën per kilometer. Loop je 6,5 km per uur, dan verbrand je zelfs 70 calorieën per kilometer. Als je elke dag 5 km loopt verbrand je ongeveer 300 calorieën per dag.”

Om een kilo lichaamsvet te verliezen, moet je zo’n 7.000 calorieën verbranden. Als je dus elke dag 5 km loopt, verbrand je in een week tijd 2.100 calorieën en in een maand tijd 8.400 calorieën. Een kilo minder per maand dus ongeveer als je voeding hetzelfde blijft. Dat lijkt misschien weinig, maar is best veel!

Kijk, dit is toch hartstikke handig om te weten? Trek die wandelschoenen maar aan, er gaat gewandeld worden!

Shoppen is altijd een goed idee