Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting!

Je bent hier: Home > Health > Bewezen: Zoveel kilometer moet je lopen om gewicht te verliezen

Bewezen: Zoveel kilometer moet je lopen om gewicht te verliezen

Health
Bewezen: Zoveel kilometer moet je lopen om gewicht te verliezen

‘Bikini bodies are made in winter‘, toch? Onderzoek dat onlangs gepubliceerd werd in ‘The Journal of Sports Medicine and Physical Fitness’ heeft aangetoond dat je helemaal niet zo veel kilometers per week hoeft te lopen om af te vallen. Halleluja!

Voor de studie ondervroegen Belgische onderzoekers 538 beginnende lopers. Ze lieten hen een vragenlijst invullen over hun eetpatroon en hun motieven om te lopen. Daarna maten de onderzoekers hun percentage lichaamsvet. Ze kregen ook een GPS-toestel om hun aantal gelopen kilometers te tracken. De deelnemers kregen verder geen aanwijzingen of een trainingsschema opgelegd. Pas een jaar later moesten ze een nieuwe vragenlijst invullen en werd hun percentage lichaamsvet opnieuw gemeten.

De resultaten

Wat bleek? Deelnemers die consistent ongeveer vijf kilometer per week (of meer) hadden gelopen én tegelijkertijd op hun eten hadden gelet, waren het meeste lichaamsvet kwijt. Hun dieet bestond uit gezonde salades, veel rauwe groenten, minder wit brood en ze bleven weg van snoep, fastfood en frisdrank. Dit effect was enkel zichtbaar bij mensen die met het doel ‘gewichtsverlies’ liepen. Bij mensen met een ander doel was dit effect niet zichtbaar. Weer een reden om je in te schrijven voor die 5 kilometer-loopwedstrijd?

Copyright: Giphy.com

Bron: Flair.be

Tekst: Isa Naeyaert

Lees ook:

7 dingen die je nooit in de zon mag doen

10 redenen waarom hardlopen wél leuk is

Dit kun je eten voor het hardlopen

 

Shoppen is altijd een goed idee