Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting!

Je bent hier: Home > Health > Last van een herfstdip? Zo voorkom je ‘m dit jaar écht

Last van een herfstdip? Zo voorkom je ‘m dit jaar écht

Last van een herfstdip? Zo voorkom je ‘m dit jaar écht

Hij is weer voorbij, de mooie zomer. Nouja, ‘mooie’ zomer. De zomer is voorbij en dat betekent dat de herfst zo langzamerhand zijn intrede doet. Sommige mensen kunnen niet wachten, anderen zien er heel erg tegenop. Met deze tips voorkom je een herfstdepressie. 

Tips tegen herfstdepressie

Als je last hebt van een herfstdip of depressie, is de komende tijd vast niet je favoriete seizoen. Om ‘m toch zo goed mogelijk door te komen, zijn er een aantal dingen die je kunt doen om die herfstdip te verminderen of zelfs te voorkomen.

Lees ook: 
Weersvoorspelling voor oktober: echt herfst?

Licht!

De reden dat veel mensen in de herfst last krijgen van een dip, is de omslag van het weer. Ineens gaan we van lange dagen met veel licht, naar kortere dagen, waarin grijs de kleur is die overheerst. Belangrijk dus om ervoor te zorgen dat je voldoende daglicht te zien krijgt. Ga iedere dag even naar buiten, bijvoorbeeld tijdens de lunchpauze. Heb je daar geen tijd voor? Dan kan een daglichtlamp ook een uitkomst zijn.

Bewegen/sporten

Toegegeven: als je in een dip zit, heb je helemaal geen zin om te gaan bewegen. Maar tóch kan het heel goed zijn om dat te doen. Als je sport maak je namelijk het gelukshormoon aan en dat wil je natuurlijk als je je niet zo gelukkig voelt. Je hoeft trouwens niet ineens te beginnen met een zware krachttraining (mag wel), maar een halfuur op flink tempo wandelen heeft ook al het gewenste effect. Ben je bovendien meteen even lekker buiten geweest.

Aankleden

Nogal wiedes, wellicht, maar kleed je aan. Als je niet zo lekker in je vel zit, kun je jouw ‘gewone kleding’ nogal eens links laten liggen en kiezen voor joggingspak (zeker met thuiswerken). Maar doe dat niet: kleed je gewoon aan en zorg dat je het in ieder geval niet koud hebt. Als je al niet zo veel energie hebt, wil je niet dat je lijf ook nog eens extra energie kwijt is aan op temperatuur komen.

Ga voor energie

Als je niet lekker in je vel zit, is de kans groot dat je graait naar chocolade, chips en koekjes. Zonde, want dat zijn nou juist energievreters in plaats van energiegevers. Het geeft je kort een energieboost of sugarrush, maar zodra dat uitwerkt voel je je vaak nog vermoeider.

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.

Bron: Libelle, Gezondheidsnet | Beeld: Getty Images