Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting!

Je bent hier: Home > Health > Zo val je weer in slaap als je om 4 uur ’s nachts klaarwakker bent

Zo val je weer in slaap als je om 4 uur ’s nachts klaarwakker bent

Health
Zo val je weer in slaap als je om 4 uur ’s nachts klaarwakker bent

Je hebt het vast weleens meegemaakt: na een paar uurtjes vredig knorren, word je wakker midden in de nacht: klaarwakker. Je woelt en draait, maar slaapt niet meer in. Je bent je er pijnlijk van bewust dat je nog slechts drie uur kunt slapen totdat je wekker gaat. Nu nog twee…

Heel erg vervelend, want door slaapgebrek voel je je de hele dag suf, rusteloos en slap. Het is dus belangrijk om zo snel mogelijk weer in slaap te vallen, maar dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Je telefoon met rust laten, lavendelolie op je kussen, een glas water drinken, een glaasje warme melk. Je hebt het misschien allemaal al eens geprobeerd en écht werken doet het nooit.

Probeer het de volgende keer eens met deze tips:

ASMR

ASMR staat voor Autonomous Sensory Meridian Response. Het is een term die wordt gebruikt voor een prettig, tintelend gevoel in je hersenen, huid en hoofdhuid. Het kan ontstaan door een goede hoofdmassage, maar ook via een simpel YouTube-filmpje met aangename geluiden. Bij zo’n video word je als het ware langzaam in slaap gewiegd door een constante herhaling van aangename geluiden, zoals zacht getik of gefluister. Werkt lang niet voor iedereen, maar is zeker het proberen waard.

Tellen

En nee, niet de spreekwoordelijke schaapjes, maar je ademhaling. En niet blijven tellen tot 658, maar tellen in setjes (1-2-3, 1-2-3..) zou ervoor moeten zorgen dat je snel weer indommelt.

Tobben

Kun je na het plassen alleen nog maar denken aan je drukke dag? Je openstaande studieschuld? Het organiseren van de babyshower van je beste vriendin? Schrijf het dan allemaal eens op. Het maken van een lijstje maakt je hoofd leeg, ook als je al een to-dolijst hebt.

Afkoelen

Behoorlijk lastig met deze temperaturen, maar onderzoek wijst uit dat je het beste slaapt in een koele kamer. Zet je ventilator aan, de ramen tegenover elkaar open of probeer eens je polsen en enkels onder een koude kraan te houden.

Visualiseer je kinderkamer

Denk terug aan de laatste kinderkamer en probeer je zo veel mogelijk details voor de geest te halen. Het zal je afleiden van je dagelijkse stress, waardoor je sneller in slaapt valt.

slapen3

copyright: giphy

Ga even op een stoel zitten

Klinkt gek, maar steeds maar woelen en draaien kan behoorlijk frustreren. Een minimale verandering van omgeving kan er dan al voor zorgen dat je je relaxter voelt. Zodra je je suf voelt worden, kruip je terug in bed. Weersta de verleiding om televisie te kijken of je telefoon erbij te pakken.

Plaats een kussen onder je knieën

Dit helpt om de druk in je onderrug te verlichten, waardoor je spieren makkelijker ontspannen. Dat zal je helpen bij het inslapen.

 

Dit is ook iets voor jou:

 

Bron: Pure Wow en Mens-en-gezondheid.infonu.nl, video via YouTube

 

Shoppen is altijd een goed idee