Je bent hier: Home > Health > Zo raak je die zwangerschapskilo’s kwijt

Zo raak je die zwangerschapskilo’s kwijt

Health
Zo raak je die zwangerschapskilo’s kwijt

Net bevallen en al heimwee naar je oude lijf? Wat jij nodig hebt is een post-pregnancy work-out. Eentje die zwaar genoeg is, maar je lichaam niet forceert. Wij hebben een geschikte variant gevonden waarmee je korte metten maakt met de zwangerschapskilo’s.

Wanneer mag je weer sporten na de zwangerschap?

Je hebt negen maanden ‘gewicht’ getild en je avondeten gedeeld. Je hebt echt wel zes weken rust verdiend. Dat is de tijd die de meeste artsen aanraden als een soort van revalidatieperiode. Toch kun je ook vlak na je bevalling al een beetje in actie komen. Tenminste, als je gynaecoloog geen specifieke medische bezwaren heeft en je start met hele lichte oefeningen die je gewoon op je gemakt kunt doen.

Moet je langer wachten in geval van een keizersnede?

Nee, hoor, al is luisteren naar je lichaam wel een ab-so-lu-te must. Je buikspieren worden bij een keizersnede niet doorgesneden, maar wel aan de kant geduwd. Als je buikspieren pijn doen tijdens je work-out, wacht er dan liever nog een paar weken mee. Haastige spoed is zelden goed.

Het plan
Wil je een optimaal resultaat behalen en binnen twee weken al de eerste resultaten zien?  Zwoeg en zweet dan drie à vier keer per week met dit stevige maar haalbare plan:

  • 1 work-out = 3 sets
  • 1 set = 1 reeks van alle oefeningen
  • 1 oefening = 20 herhalingen, of 10 herhalingen links en 10 herhalingen rechts

De tools
Een yogamat

De oefeningen

  • De lift
    Ga in de kleermakerszit zitten met een rechte rug tegen een rugsteun aan en leg beide handen op je buik. Adem diep in en maak je buik zo groot mogelijk. Adem weer uit en trek je buik zo ver mogelijk weer in, tot je navel bijna tegen je wervel botst. Hou dat 30 tellen vast en trek je buikspieren daarna vijf keer snel samen in diezelfde houding. Adem een keer rustig in en uit, en herhaal de oefening.
  • De staande pelvis
    Sta rechtop met je benen lichtjes gebogen, je voeten op heupbreedte en je handen net boven je knieën. Maak je rug recht en span je buik. Trek je navel in richting je wervel en duw je bekken richting je navel. Houd dat vijf tellen aan, ontspan weer en herhaal.
  • De hoofdlift
    Ga op je rug liggen met je knieën gebogen en je voeten plat op de grond en dicht bij je billen. Adem in en maak je buik zo bol mogelijk. Adem weer uit en trek je navel naar je wervel toe. Duw tegelijkertijd je rug zo plat mogelijk op de grond. Adem weer in, houd je buik gespannen en til je hoofd op door je kin naar je borstbeen te brengen. Adem weer uit, laat je hoofd zakken en ontspan je buik.

 

Wat doe jij om van de zwangerschapskilo’s af te komen?

Lees ook:

 

Beeld: Veer

Shoppen is altijd een goed idee