Je bent hier: Home > Health > Zo maak je korte metten met je cravings

Zo maak je korte metten met je cravings

Health
Zo maak je korte metten met je cravings

Jezelf dingen verbieden – zoals chocolade of chips -, zorgt er alleen maar voor dat je het nóg meer wil. Je voelt je net Eva in de Hof Van Eden die aan niets anders kan denken dan in een hap van die verboden appel. Gelukkig hebben wij een trucje om die cravings van jou wat te temperen.

Uit een studie, gepubliceerd in de ‘American Journal of Clinical Nutrition’, blijkt dat suiker en vet  een ‘plezierzone’ in de hersenen stimuleren. Suiker heeft een nog groter effect dan vet, daarom kunnen we er ook zo moeilijk aan weerstaan. Jouw cravings zijn gelinkt aan onthouding. Als je jouw guilty pleasures mijdt, wordt de zin alleen maar erger.

Alles wat je niet mag van jezelf, wil je toch. Dat is menselijk. Als je met jezelf een pact sluit om nooit meer chips te eten, kan je alleen nog maar aan geribbelde paprikachips denken. Wat moet je dan wel doen? Jezelf een stukje chocolade of een kommetje chips gunnen. Eentje, en de rest braaf wegleggen. Ja, dat vergt karakter, maar we weten dat jij het kan. Simpel hé, maar wel bijzonder effectief.

Nog enkele tips

  • Heb jij een zwak voor snoepjes? Kies dan in het vervolg voor harde snoep. Daar moet je langer op sabbelen en bijgevolg eet je er minder.
  • Knabbel overdag af en toe op gedroogd fruit zoals dadels of vijgen. Je bent even bezig om ze op te eten en je krijgt gezondere calorieën binnen dan wanneer je een chocoladereep opeet.
  • Als je moe bent, heb je zin in vettigheid en koolhydraten. In koolhydraten zit veel energie waar je lichaam op dat moment naar snakt. Heb je écht een onweerstaanbare drang naar pasta? Doe gerust, maar kies wel de volkoren variant.

 

Lees ook:

 

Bron: Flair.be

Shoppen is altijd een goed idee