Je bent hier: Home > Health > Zo krijg jij gemakkelijk genoeg beweging

Zo krijg jij gemakkelijk genoeg beweging

Health
Zo krijg jij gemakkelijk genoeg beweging

Volgens de Gezondheidsraad bewegen we te weinig. Voor het eerst waarschuwt de raad, die de regering adviseert, ook tegen de gevolgen van veel stilzitten. Er is steeds meer wetenschappelijk bewijs dat mensen die veel stilzitten en weinig bewegen een groter risico lopen op hart- en vaatziekten en vroeger sterven.

Lees ook: Kantoorbaan? Dit is exact hoe lang je moet bewegen per dag

Actiever worden

In het algemeen is het advies om minimaal 2,5 uur per week matig intensief te bewegen. Dat wil bijvoorbeeld zeggen: fietsen of wandelen. Wie al aan de richtlijn voldoet, kan door nog meer te bewegen verdere gezondheidswinst behalen, benadrukt de raad. Maar vooralsnog bewegen de meeste Nederlanders te weinig: slechts 44 procent van de volwassenen haalt de norm volgens cijfers van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM).

Tips 

1. Neem de trap: traplopen is voor de meesten gemakkelijk en 2 minuten op-en-neer lopen heeft al een positief effect op de calorieverbranding. Je verbruikt maar liefst 11x zoveel calorieën als je de trap neemt in plaats van de lift.

2. Neem de fiets: natuurlijk is het makkelijk om even snel de auto naar de supermarkt te pakken. Maar ga eens op de fiets boodschappen doen. Gezond en ook nog eens beter voor het milieu.

3. Ga wandelen: Maak na het eten eens een wandeling. Het schijnt hét geheim te zijn waarom Italianen zo slank blijven. Omdat de avondmaaltijd meestal de hoofdmaaltijd is, veroorzaakt die een grote piek in het bloedsuikerniveau. Uit onderzoek blijkt dat de avondwandeling die piekvorming tegengaat.

4. Neem een duik: zwemmen is goed voor je spieren. Ze ontspannen door de bewegingen die je in het water maakt. Sporten op het droge is een stuk zwaarder voor je spieren. Ook is zwemmen goed voor je hart en je longen. Naast baantjes zwemmen, kun je ook gaan voor een potje waterpolo of aquarobics.

5. Ga naar buiten: 80 tot 90 procent van de vitamine D neemt ons lichaam op uit zonlicht, vitamine D speelt een belangrijke rol bij de aansturing van spieren. Als je buiten sport, zul je dan ook niet snel een tekort aan vitamine D oplopen.

Bron: ANP 

 

Shoppen is altijd een goed idee