Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting!

Je bent hier: Home > Health > Zo herstel je van een food coma

Zo herstel je van een food coma

Zo herstel je van een food coma

Leuk dat dagenlange eten, maar na twee kerstdagen voel je je een soort opgeblazen dubbeldikke pudding. Fix je foodcoma met deze tips&tricks.

Na een, twee of misschien wel drie dagen meerdere gangen en verschillende uitgebreide maaltijden per dag, kun je eigenlijk geen eten meer zien. Je wil het liefst alleen maar op de bank hangen. En die knellende knoop maakt het er ook niet beter op. Hoe zorg je dat je je snel weer beter voelt?

Wees lief voor jezelf

Je hebt misschien het gevoel dat je jezelf volledig hebt laten gaan en ziet het als zwakte dat je zo veel hebt gegeten. Het is makkelijk om dit gevoel te versterken door negatief over jezelf te denken. Spoiler: hier ga je je niet beter door voelen. Als je merkt dat je deze neiging hebt, probeer je dan in te denken wat je zou zeggen tegen een vriendin die zich zo voelt. Kijk ook zeker naar the bigger picture: wat is een paar dagen overeten op een heel mensenleven? Precies, geen groot drama. Focus on the positive.

Word geen couch potato

Een food coma schreeuwt om een bank maar dat is nu precies wat je niet moet doen. Ga na het eten even en blokje om. Buitenlucht doet wonderen. Wat ademhalingsoefeningen, yoga of wat stretchbewegingen zijn ook een goed idee. De dag na de binge beginnen met een lange wandeling op het strand is een aanrader.

Vochtbalans

Veel eten gaat vaak samen met flink wat alcohol. Maar door blijven drinken maakt het gevoel er niet beter op. Kies liever voor water en kruidenthee. En geef jezelf ’s avonds een paar uurtjes de tijd om je maag tot rust te laten komen.

Plan je eerstvolgende workout

Kort na een zware maaltijd gaan sporten, is vragen om problemen maar weten dat je eerstvolgende bezoek aan de sportschool of een hardloopsessie park in je agenda staat, geeft rust. Als de drempel om te sporten wat hoger is door een paar dagen inactiviteit, ga dan bijvoorbeeld samen met een vriendin. Zo kun je elkaar een beetje motiveren om echt die stap naar de sportschool te zetten.

Get back on track

Kies de dagen na het vreetfestijn voor gezonde maaltijden. Veel groente, fruit, geen al te heftige voedingsmiddelen. Laat de zakken chips en fatty foods even een paar dagen liggen. De oliebollen en appelflappen gluren namelijk al weer om de hoek…

Beeld: 123RF