Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting!

Je bent hier: Home > Health > Zo verbrand je meer calorieën tijdens een half uurtje joggen

Zo verbrand je meer calorieën tijdens een half uurtje joggen

Health
Zo verbrand je meer calorieën tijdens een half uurtje joggen

Heb jij het voornemen om meer te gaan bewegen? Good for you! Sporten is gezond en als je twee of drie keer in de week een rondje gaat hardlopen, kan je al behoorlijk trots op jezelf zijn.

Tip! Shop nu Nike hardloopschoenen met 50% korting. Gebruik hiervoor deze kortingscode.

Geen tijd hoeft ook dit jaar geen excuus te zijn, want een half uurtje hardlopen kan makkelijk voor en na je werk – of zelfs tijdens je lunchpauze. Als je het maximale uit je work-out wil halen, is het verstandig om tijdens het half uur zo veel mogelijk af te wisselen in tempo. Bouw het eerst rustig op als je net begint met lopen, door bijvoorbeeld een half uurtje in rustig te joggen. Na een paar weken is je lichaam gewend aan de beweging en kan je tijdens je gebruikelijke rondje een beetje gaan variëren.

Hartslag

Door je tempo af te wisselen, gaat je hartslag omhoog. Zo verbrand je meer calorieën en krijg je tegelijkertijd een betere conditie. Door sprintjes en heuvels af te wisselen met rustig joggen, raak je niet na 10 (okee, 5) minuten volledig uitgeput en heb je bovendien minder snel last van steken in je zij of brandend maagzuur.

giphy

 Een goed loopschema is bijvoorbeeld het volgende.  Begin met vijf minuten rustig joggen om op te warmen. Daarna versnel je een minuut, gevolgd door twee minuten rustig joggen en vervolgens opnieuw versnellen. Dit doe je een minuut of 10. Daarna zoek je een heuvel op (of pas je de loopband aan zodat ‘ie een stukje omhoog staat) en jog je een minuut de heuvel op. Vervolgens even rustig uitlopen (niet wandelen, blijf wel joggen) en opnieuw de heuvel op, maar nu twee minuten. Eindig je hardloopsessie met een stevig sprintje – of zelfs twee – en loop vervolgens rustig een paar minuten uit.

Met deze afwisseling zorg je voor een minder saai half uurtje, een betere conditie én verbrand je meer calorieën.

 

 

Ingewikkeld om steeds de minuten bij te houden? Er zijn ook handige apps die je hierbij kunnen helpen!

 

Lees ook:

Shoppen is altijd een goed idee