Je bent hier: Home > Health > Wat is het verschil tussen yoga en pilates?

Wat is het verschil tussen yoga en pilates?

Health
Wat is het verschil tussen yoga en pilates?

Zodra er iets nieuws is in sportland, zijn we er als de kippen bij. Yoga en pilates doen al een paar jaar mee en maken steeds plaats voor nieuwe varianten. Denk aan bikram yoga, hot yoga, yin yoga, flow yoga, easy flow pilates… Toch vraag je je misschien af: wat is het verschil tussen yoga en pilates? Flair legt het uit.

Yoga

Door het diepe en rustige ademhalen waar bij yoga zo op wordt gehamerd, stopt de aanmaak van het stresshormoon cortisol. En dat hormoon zorgt er weer voor dat je vet opslaat… ai, dat willen we niet hebben. Plus: wie aan yoga doet, blijft vaak alert bij spanning. Het uitoefenen van de verschillende yoga-oefeningen in combinatie met het diepe ademhalen stimuleer de afvoer van afvalstoffen, daar kan geen robbertje tennis of hardlopen tegenop! Wist je dat yoga het immuunsysteem positief beïnvloedt? Eén sessie is al genoeg voor een flinke boost die je minder vatbaar maakt voor een griepje.

Zelfvertrouwen

Yoga is ook een sportieve manier om af te rekenen met onzekerheid. Uit onderzoek blijkt dat yoga vooral goed is voor tieners, om meer zelfvertrouwen te krijgen en zich comfortabel te voelen in hun lichaam. Het heeft niet alleen invloed op je body, maar ook op je geest. Het beoefenen van yoga kent dus een hele hoop voordelen!

Pilates

Pilates maakt je lichaam slanker, strakker en sterker en is ooit bedacht door Joseph Pilates. Hij gebruikte deze oefeningen tijdens de Eerste Wereldoorlog om gewonde soldaten te helpen hun spieren sterker te maken en flexibel te worden. In 1926 opende Joseph zijn eerste pilatesstudio in New York.

Pilates zorgt voor slanke, strakke spieren zonder je spieren te vergroten. Je hebt geen gewichtjes nodig of andere accessoires. Je spieren worden lang en slank, zoals de spieren van een danser. Pilates versterkt diverse belangrijke spieren, voornamelijk rond je middenrif. Dit beschermt je onderrug, verbetert je houding, zorgt voor sterke buikspieren én je zit automatisch recht achter je bureau of aan tafel. Na een tijdje gaat deze rechte houding natuurlijk aanvoelen: kaarsrecht als een ballerina!

Hallo strakke billen!

Ondanks dat pilates de focus legt op je middenrif, heeft de rest van je lichaam er ook baat bij. Hallo lange, slanke beenspieren en strakke billen! Van niet-sporters tot atleten: pilates is voor iedereen! Ook geblesseerde sporters of dansers of mensen die een ongeluk hebben gehad, kunnen aan pilates doen als onderdeel van het herstel. Ook kan het helpen bij pijn in de onderrug en nek. Pilates kan worden gezien als ’fysiotherapie’ en worden vergoed door de verzekering. Pilates is overigens niet alleen voor vrouwen, mannen kunnen het ook doen! Football-spelers in Amerika krijgen geregeld een lesje om het lichaam te versterken en zo blessures te voorkomen.

Lees ook:

Video: 7 yogaposes om beter te slapen

Bye bye buikvet! Zo raak je het kwijt

Voor deze yoga-oefeningen hoef je de deur niet uit

Shoppen is altijd een goed idee