Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting!

Je bent hier: Home > Health > Om déze reden is het beter om dat wijntje voor je gaat slapen over te slaan

Om déze reden is het beter om dat wijntje voor je gaat slapen over te slaan

Om déze reden is het beter om dat wijntje voor je gaat slapen over te slaan

Een wijntje voor het slapen gaan – ook wel een slaapmutsje genoemd – lijkt zo’n goed idee, want na een wijntje ben je lekker ontspannen om de binnenkant van je ogen te bekijken. Maar, om deze reden kun je dat glas wijn beter laten staan.

Hulpmiddel

Slaaptekort is een groeiend probleem in Nederland. Uit de laatste peilingen door het CBS blijkt zelfs dat bijna een kwart van de Nederlanders kampt met een slaapprobleem. De oplossing: een alcoholische versnapering voordat je je nest induikt, zou je denken. Een op de twintig mensen drinkt elke dag een borrel voor het slapen gaan. Dit kan bewust of onbewust gebeuren, want soms heb je ook gewoon zin in een lekker wijntje.

Snel in slaap

Ja, alcohol zorgt ervoor dat je sneller in slaap valt. Door het drinken van een biertje of wijntje zullen de spieren ontspannen en gedachtes vervagen. Zo ben je binnen een mum van tijd weg. Daarentegen verslechtert de kwaliteit van je slaap aanzienlijk. Ja slaapt namelijk totaal niet diep, waardoor je niet uitgerust wakker wordt. Het effect van minder kwalitatieve slaap is al zichtbaar na één alcoholische versnapering. Zolang er alcohol in het bloed zit, heeft het effect.

Snurk

Nog een nadeel van alcohol rond bedtijd: doordat je lichaam door alcohol lekker relaxt, raken ook de spieren rondom je neus- en keelholte ontspannen. Hierdoor ontstaan er trillingen in de lucht die hierlangs lopen. Gevolg: je begint spontaan te snurken. Oei, dat is ook niet wat we willen…

Lees ook
Deze wijnzeep is een absolute must have voor in elke badkamer

Hoe dan wel?

Wil je je slaapkwaliteit optimaal houden of zelfs verbeteren? Zorg er dan voor dat je die borrel iets eerder op de avond drinkt. Na acht uur ’s avonds kun je weer iets anders inschenken zoals water of thee. Ga naar bed wanneer je moe bent en sta elke ochtend om dezelfde tijd op. Zo zorg je voor een goede slaaphygiëne én een vertrouwd slaapschema.

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.

Bron Margriet, CBS | Beeld: GettyImages

Shoppen is altijd een goed idee