Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting!

Je bent hier: Home > Health > Dit is waarom je beter geen luide wekker kunt hebben (en wat de beste alternatieven zijn)

Dit is waarom je beter geen luide wekker kunt hebben (en wat de beste alternatieven zijn)

Dit is waarom je beter geen luide wekker kunt hebben (en wat de beste alternatieven zijn)

Soms heb je een heerlijke nachtrust gehad en ben je goed uitgeslapen, maar word je toch chagrijnig en vermoeid wakker. Hoe kan dat nou? Dit zou dus zomaar eens te maken kunnen hebben met het geluid van je wekker. 

Wekker gezet

Het Nationale Instituut van Industriële Gezondheid in Japan heeft onderzoek gedaan naar de reacties van het lichaam als je wakker wordt gemaakt door een onverwacht luid geluid. Dit hebben ze vergeleken met de reacties van het lichaam als je wakker wordt gemaakt door een licht of zachter geluid, bijvoorbeeld van regen of vogels.

Uit dit onderzoek is gebleken dat als je een luide wekker hebt, je hartslag en bloeddruk flink omhoog schieten doordat je remslaap in één klap wordt onderbroken, laat Well+Good weten. Bij mensen die wakker worden door een zacht geluid werden er tijdens dit onderzoek geen verhoogde hartslag of bloeddruk gemeten.

Slaapinertie

Ook is er uit het onderzoek gebleken dat er mentale gevolgen zijn voor het regelmatig onderbreken van de remslaap. Een wekker kan namelijk slaapinertie triggeren, laat de National Sleep Foundation uit Amerika weten. Dit is de mentale en lichamelijke staat die waarin we net na het wakker worden in verkeren. Als deze getriggerd wordt, kun je last krijgen van spierslapte, een chagrijnige of warrige gemoedstoestand en vooral een overheersend gevoel dat je weer verder wil gaan slapen.

Lees ook
Om deze 4 redenen is het verstandig om een glas water te drinken voor het slapengaan

Alternatieven

Liever geen alarm meer zetten met een hard geluid dus, maar hoe moeten we dan wél wakker worden? We hebben een aantal alternatieven voor je op een rijtje gezet.

Lamp

Wake up-lampen zijn een goed alternatief voor een luide wekker. Denk aan de lampen die we onder andere kennen van Philips. Deze boosten het zonlicht na en maken zachte natuurgeluiden om je zo op een vreedzame manier te wekken. 

Temperatuur

Ook schommelingen in temperatuur kunnen je lichaam triggeren om wakker te worden. Daarom hebben een aantal fabrikanten die matrassen produceren iets nieuws bedacht. Een matras dat een temperatuur genereert die past bij de ontwaak-temperatuur van je lichaam. Slim!

Trillingen

Ook trillingen kunnen een prettige manier zijn om te ontwaken. Veel smartwatches doen dit al. De zachte vibraties tegen je pols zorgen ervoor dat je langzaam gewekt wordt. Dit is een fijne trigger voor je lichaam om wakker te worden. 

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.

Bron: Libelle | Beeld: GettyImages