Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting!

Je bent hier: Home > Health > Ik ben toch geen jojo!

Ik ben toch geen jojo!

Health
Ik ben toch geen jojo!

Ben je net een tijdje goed aan het lijnen, kun je je toch niet inhouden. Een reep hier en een frietje daar en de kilo’s vliegen er weer (extra) aan. Dit kun je doen om het jojo-effect te voorkomen. 

Wat is het jojo-effect?

Wetenschappers aan de universiteit van Maastricht hebben ontdekt hoe ‘het jojo-effect’ ontstaat. Het zit zo: vetcellen willen eigenlijk geen vet afstaan en afvallen zorgt dus voor ‘gestreste’ cellen. Onze cellen willen van die stress af en doen dat door zo snel mogelijk weer nieuw vet op te slaan. Dit kunnen ze doen als jij weer meer calorieën binnenkrijgt. Alleen wordt er dit keer meer vet opgeslagen dan voorheen, als buffer voor de ‘slechte tijden’ (vanuit die vetcel gezien: wanneer jij weer gaat afvallen) die er eventueel aankomen. Kortom, vetcelstress veroorzaakt het bekende jojo-effect.

Geen gejojo

Zorg dat je op een gezonde en rustige manier afvalt. Zo voorkom je dat jouw cellen stress ervaren, en daarmee dus het gejojo. Ga voor een nieuwe, gezonde levensstijl waarin je wat minder en vooral gezonder eet en meer beweegt, en zwicht niet voor een crashdieet.

80-20 regel

Geniet ook nog van lekkers! Een goed idee is om de 80-20 regel door te voeren. Dat betekent 80 procent gezond en 20 procent ’zondigen’. Denk aan borrelen in het weekend, een frietje bij je gerecht in een restaurant of taart op een verjaardag. Af en toe zondigen is gezond en mag best. Geen zorgen!

Ook tips? Deel het met ons!

Lees ook:

 

Bron

Shoppen is altijd een goed idee