Je bent hier: Home > Health > Week 4: De beste dieetgoeroe ben je zelf!

Week 4: De beste dieetgoeroe ben je zelf!

Health
Week 4: De beste dieetgoeroe ben je zelf!

De meeste mensen geven een dieet op een gegeven moment op: ‘laat maar, dit is niets voor mij’, het lukt me toch niet, hoe belangrijk is het eigenlijk, etc. Daarom is deze challenge ook geen dieet. Er valt niets op te geven!!!! Eetkeuzes maak je namelijk iedere dag. Altijd. Zolang je leeft.

De vraag is wie of wat bepaalt wat jij eet? Laat je niet leiden door al die externe factoren (moe, gezellig, beleefd) of richtlijnen (superfoods, glutenvrij, voedingscentrum). Pak overal uit wat je aanspreekt en kies zelf. Neem de verantwoordelijkheid om te eten naar jouw doelen. Je doet dit voor jezelf.

Alleen jij bepaalt uiteindelijk wat en hoeveel je in je mond stopt. Word je dus bewust van al jouw gedachten en emoties, waardoor je toch steeds weer keuzes maakt waar je niet blij van wordt. Zelf verantwoordelijkheid nemen betekent, deze (negatieve) gedachten en emoties herkennen. En er niet altijd naar luisteren. Ook al zeggen er nog zoveel stemmen in jou: neem toch, je hebt het verdiend, afvallen lukt niet, je kunt nog altijd zelf je gedrag bepalen. Dat vergt heel veel oefening. Maar als het lukt ( en iedereen kan dat leren) ben je echt je eigen dieet goeroe. Jij hebt de regie!

Drie opdrachten:

  1. Maak elke dag vooraf een plan wat je eet en drinkt
  2. Als je het op de dag zelf moeilijk hebt; je wilt toch nog een wijntje, geen ‘nee’ zeggen tegen een onverwachte traktatie en wel een tweede bolletje ijs, dan schrijf je op wat je precies denkt of zegt (tegen jezelf of anderen)
  3. Je luistert niet naar deze saboteurgedachten. Je pareert ze iedere keer met: ‘hoi saboteur-gedachte: je mag hier best zijn in m’n hoofd, maar ik luister niet naar je: ik eet nu niet’

Een voorbeeld: Chocolate chips koekjes

Ik heb bedacht geen tussendoortje te nemen ’s ochtends en twee boterhammen bij de lunch. Maar m’n collega trakteert op chocolate chips koekjes; m’n favoriet.

Een moeilijk moment. Normaal zou ik denken; chocolate chips is wel een 10. Die neem ik en dan ruil ik een boterham in voor een cracker.  Deze week doe ik dat niet: Ik zeg: ik heb de gedachte dat dit te lekker is, dat ik zielig ben als dit niet neem. Hoi saboteur-gedachte, je mag er best zijn in m;n hoofd, maar ik neem nu geen chocolate chip koekje, dat kan ik best verdragen.

Waarom zou je dit doen?

Je begrijpt dat ik deze opdracht geef met een doel. Het gaat er deze week om je grenzen te verleggen. Jij kunt meer dan je denkt. Het wereld vergaat niet als je een keer een 10 overslaat, helemaal niemand vindt je stom omdat je een traktatie weigert, je kunt best stoppen met drop eten als je dat werkelijk wilt en je bent niet opeens een saaie muts als je een keer geen wijntje neemt op een borrel.  Dat ervaren maakt je sterker en geeft je een keuze mogelijkheid als de situatie zich weer voordoet.

Succes!

Groetjes,

Mieke