Je bent hier: Home > Health > Week 3: Food is fuel

Week 3: Food is fuel

Health
Week 3: Food is fuel

‘Ik eet niet meer al het lekkers, wel het allerlekkerst’

Ik zie al heel veel leuke, makkelijke, gezonde en vooral lekkere recepten voorbij komen. Deze week mogen dat er nog veel meer worden want deze challenge draait om afvallen met lekker en gezond eten.  De juiste brandstof voor je lichaam & geest!

Food is fuel

Als je eten ziet als ‘slechts’ brandstof voor je lichaam, dan vallen er heel veel redenen om te eten af. Je lichaam heeft nu eenmaal niet zo heel veel brandstof nodig. Bovendien kun je er dan maar beter voor zorgen dat je de juiste brandstof binnenkrijgt: een gezonde basis met ruimte voor het allerlekkerst.. Dat is houdbaar.

De opdrachten:

1 Geef je happen een cijfer

Jij eet alleen nog achten, negens en tienen. Je geeft vanaf nu je happen een cijfer. Daalt ie onder de 8? Wegleggen die hap. Zonde! Waarom zou je iets eten waar je niet (meer) van geniet. Je stopt met achteloos proppen, maar eet bewust: Niet meer al het lekkers, wel het allerlekkerst. Daarmee word jij slank!

2  Houd een eetdagboek bij

Door het bjhouden van wat je eet, krijg je heel snel inzicht in hoevele eten (fuel) je eigenlijk nodig hebt, en hoe je daarbinnen keuzes kunt maken. Voor gezond én lekker! Een eetdagboek houd je heel makkelijk bij in de eetmeter van het voedingscentrum, of in een app: fatsecret of myfitnesspal.

Noteer alles wat je eet; ja ook dat ene snoepje of de restjes van de kinderen. Bijhouden wat je eet werkt altijd: je wordt direct bewust van je eet, krijgt inzicht in kcal, maakt direct bewustere keuzes.  En je ziet waar je eenvoudige aanpassingen in je eetpatroon kunt doorvoeren; de Quickwins. Kleine veranderingen met een groot effect. Mij heeft het bijvoorbeeld heel erg geholpen om geen vruchtensappen uit pak of frisdrank meer te drinken: ik mis het niet en het scheelt heel veel kcal  (in mijn boek de bikini challenge vind je 10 Quickwins van ervaren dunnerds).

3  Maak een ideaal menu voor deze week.

Bedenk eens waar je echt van houdt en zorg dat dat deze week in je menu zit. Ga er rustig voor zitten. Ik zeg altijd: afvallen draait om wat je wel eet. Niet om wat je allemaal niet neemt. Leg je energie in wat je eet; maak er wat van. Neem de tijd om een ideaal basiseetpatroon te maken. Voor jezelf. Met jouw voorkeuren en favorieten. Niet alles vandaag, maar verdeelt over de week. Zodat de dingen waar jij van houdt passen in het aantal kcal waarmee jij wilt afvallen. Dat is afvallen met lekker eten, op je eigen manier!

 

Shoppen is altijd een goed idee