Je bent hier: Home > Health > Op de weegschaal: do’s en don’ts

Op de weegschaal: do’s en don’ts

Health
Op de weegschaal: do’s en don’ts

Veel vrouwen zijn obsessief bezig met hun gewicht en de weegschaal, dat blijkt uit onderzoek.

Veel vrouwen zijn obsessief bezig met hun gewicht en de weegschaal, dat blijkt uit onderzoek. Zo hebben ze allerlei ritueeltjes voordat ze zich wegen. Zo gaan sommige dames vooraf naar de wc, föhnen ze hun haren helemaal droog of stellen ze de weegschaal lager in.

 

Do’s

Koop een goede weegschaal.
Weeg je veel meer of minder als je op een weegschaal van een vriendin staat? Het zou kunnen dat jouw weegschaal niet goed afgesteld staat of niet van goede kwaliteit is. Dat kun je controleren door een gewicht van een kilo erop te leggen.

Weeg jezelf op een vaste tijd.
Om nauwkeurig te meten hoeveel je afvalt, moet je op een vaste tijd (het liefst in de ochtend) op de weegschaal staan. Eén keer per week wegen is genoeg. Schrijf je gewicht op papier en reken het gemiddelde na vier weken uit, trek dat af van je startgewicht en zo weet je hoeveel je ongeveer bent afgevallen in een maand.

Houd rekening met vloeistoffen
Twee glazen zijn omgerekend al een halve kilo. Het is dus niet verstandig om op de weegschaal te stappen, nadat je veel gedronken hebt. Weeg daarom altijd ’s ochtends. Verder is het óók niet wijs om niks of zeer weinig te drinken. Je lichaam compenseert het tekort aan vloeistof dan namelijk door vocht vast te houden.

 

Don’ts

Jezelf wegen na een uitstapje of avondje uit.
Het doet je geen goed en je zal jezelf alleen maar schuldig voelen. Je zult zien dat je ongeveer een kilo meer dan wegen dan daarvoor. Het is echter een fabeltje dat je meteen aankomt van een grote maaltijd of veel drank. Een kleine toename in gewicht komt doordat je bloedvolume is gestegen na het eten. Daarnaast houd je vocht vast doordat voorbereid voedsel vaak sodium bevat.

Niks eten voor het wegen
Sommige vrouwen eten de dag voordat ze gaan wegen heel weinig. Door dit te doen, speel je eigenlijk vals en zul je je onnauwkeurige resultaten krijgen. Daarnaast is het natuurlijk niet gezond om jezelf een dag uit te hongeren en je loopt gevaar dat je na de weegsessie een snack-attack krijgt.

 

Bron: HuffingtonPost

Shoppen is altijd een goed idee