Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting!

Je bent hier: Home > Health > Water drinken: dit is wat jouw lichaam nodig heeft

Water drinken: dit is wat jouw lichaam nodig heeft

Health
Water drinken: dit is wat jouw lichaam nodig heeft

”Je moet minimaal 2 liter water per dag drinken!” We lezen het in tijdschriften, horen het van vriendinnen, beroemdheden noemen het als tip voor de perfecte huid… Water drinken: hoe zit het precies en wat is nu écht goed voor ons lichaam?

Lesje in water

Het lichaam bestaat voor een groot deel uit water. Genoeg water drinken is belangrijk voor de absorptie van voedingstoffen, het verwerken van afvalstoffen en alle andere processen die nodig zijn om in leven te blijven. Maar… het is niet altijd makkelijk om elke dag genoeg water te drinken. Daarom een lesje in water, zodat we weten waarvoor we het allemaal doen.

Veel water drinken

Voldoende water drinken is belangrijk voor je nieren. Die zorgen ervoor dat ongewenste stoffen als afval- en kleurstoffen, zouten of geneesmiddelen worden verwijderd uit je bloed. Ze zijn als het ware de hele dag bezig om je bloed te zuiveren: belangrijk voor je hart- en bloedvaten dus. Wist je dat per dag zo’n 180 liter vloeistof langs de nieren wordt gepusht? Het meeste hiervan gaat terug de bloedbaan in, waardoor de 5 liter bloed die we in ons lichaam hebben iedere dag zo’n 36 keer gefilterd wordt. Het deel dat achterblijft is de 1,5 liter urine die we dagelijks uitplassen. Om het simpel te zeggen: water is een soort olie die de machine (het lichaam, onze nieren) smeert.

Afvallen

Ook als je kilo’s kwijt wilt, is water drinken heel belangrijk. Tijdens het afvallen wordt er namelijk aangeklopt bij je vetreserves: deze worden verbrand. Als dat gebeurt, komen er giftige stoffen vrij in het lichaam. En juist daarom is het belangrijk deze zo snel mogelijk weg te spoelen met water, om ze makkelijk het lichaam uit te werken.
Veel mensen denken dat je afvalt door het drinken van water, maar dat is een fabeltje. Het is wel zo dat wanneer je meer water drinkt, je sneller (fris)dranken die suikers bevatten laat staan. Want ja, je drinkt al zo veel op een dag.

Zo wordt water drinken leuker!

  • Zet je dagelijkse hoeveelheid water alvast klaar, bijvoorbeeld in glazen flessen of een kan. Dit maakt zichtbaar hoeveel het is, en zo weet je precies wat je nog moet drinken.
  • Raak je een beetje uitgekeken op water, dan kun je een smaakje toevoegen. Zoals stukjes watermeloen, een schijfje citroen of limoen, wat munt, aardbeien of een beetje komkommer.
  • Download een app waarmee je jouw glazen water per dag kunt bijhouden, zoals WaterLogged.
  • Zet standaard een flesje water op je bureau en neem het mee in je tas.
  • Drink iedere keer nadat je naar het toilet bent geweest, direct een groot glas water.

(Te) veel water drinken

Wie denkt dat je nooit te veel water kunt drinken, heeft het mis. Je nieren zorgen ervoor dat per dag acht tot tien liter vocht kan worden uitgescheiden. Als je meer drinkt of heel veel in korte tijd, dan kan het lichaam dat niet aan. Je lijf raakt dan in de war en brengt het water naar de hersenen, wat ernstige gevolgen kan hebben. Loop dus niet te hard van stapel, en drink voldoende water (± 1,5 liter) verdeeld over de dag.

 

 

 Informatie WorkthatEs.nl

Shoppen is altijd een goed idee