Je bent hier: Home > Health > Wat moet ik doen bij prikkelbare darmen?

Wat moet ik doen bij prikkelbare darmen?

Health
Wat moet ik doen bij prikkelbare darmen?

Suzanne (27): Help! Ik heb prikkelbare darmen. Wat kan ik precies doen/eten om het te verminderen?

Mijn klacht is dat ik, heel vervelend, ongeveer vier keer op een dag diaree heb. Ik eet gezond, en rook nu veel minder. Bijvoorbeeld Yakult helpt niet. Wat kan ik precies doen/eten om het te verminderen? Op internet kan ik hier niet veel informatie over vinden. Ik ben radeloos…

Coach Anja
Wat vervelend dat je dit ervaart. Ik wil je bij deze voorzien van wat informatie waarvan ik hoop dat het zijn uitwerking zal hebben. Mocht dit echter niet het geval zijn, en heb je ook koorts of ernstige pijn in je onderbuik, dan wil ik je met klem adviseren om samen met de huisarts op zoek te gaan naar een specialist, die je verder kan adviseren. Er kan dan namelijk meer of iets anders aan de hand zijn.

Prikkelbare Darmsyndroom (PBS) of Irritable Bowel Syndrome komt bij ongeveer 15 tot 20 procent van de vrouwen voor! Helaas is er nog steeds geen echte verklaring voor dit syndroom. We weten dus niet precies hoe we het moeten oplossen.

Tips
– Veel mensen reageren slecht op melkproducten. Je kunt proberen of het beter gaat, wanneer je je melkproducten beperkt en alleen zure producten gebruikt (yoghurt, karnemelk).

– Neem liever geen lightproducten. Tegenwoordig worden zoetstoffen aan veel producten toegevoegd, en steeds meer mensen ervaren buikklachten die gerelateerd zouden kunnen zijn aan veelvuldig gebruik van lightdranken, zoals cola of bijvoorbeeld halvajam.

– Let op met uien, prei, koolsoorten (ook spruitjes), scherpe kruiden en koolzuurhoudende producten. Deze kunnen de darmen extra belasten. Hele vette voeding geeft hetzelfde resultaat.

– En dan over vezelrijke voeding. Ik adviseer dit zeer zeker bij mensen met darmproblemen (niet in alle gevallen!). Voedingsvezels binden water aan zich zodat de ontlasting steviger wordt. Als je veel vezels eet, moet je ook veel drinken: twee liter per dag minimaal, inclusief water, thee, sap en koffie. In jouw geval adviseer ik vooral de ‘fijne vezels’ zoals in All Bran, bruinbrood, fijn volkorenbrood, volkerenbeschuit, fruit en rijpe groente, havermout en Brinta.

– Ook probiotica’s (zoals speciale yoghurts) kunnen helpen. Deze bevatten goede bacteriën die je darmwerking ondersteunen. Niet elk product bevat dezelfde bacteriestammen en dus is het voor jou even uitvogelen welke goed werkt.

– Rust is heel belangrijk. Vaak speelt PBS op bij stress of in panieksituaties. En dat kan je het natuurlijk al helemaal niet gebruiken! Zorg dat je weet wat er aan de hand is, zodat je je eventuele ongerustheid weg kan nemen.

– Zorg ook dagelijks voor beweging. Blijf na een grote maaltijd (avondeten) een poosje staan (bijvoorbeeld voor de afwas!) of ga een blokje om. Beweging blijkt veelal positief te werken.

Shoppen is altijd een goed idee