Je bent hier: Home > Health > Wat je moet doen tegen een herfstdip

Wat je moet doen tegen een herfstdip

Health
Wat je moet doen tegen een herfstdip

De ‘R’ zit weer in de maand. Dit betekent: kortere dagen en soberder weer. Naar verwachting krijgt een op de tien Nederlanders de komende maanden last van de herfstdip, ook wel bekend als de winterblues. Nu.nl deed onderzoek naar een manier om deze dip te voorkomen en naar wat je het beste kun doen als je je toch minder goed voelt. Superhandig, dus hebben wij er een samenvatting van gemaakt.

Lees ook: Zo voorkom je een herfstdip

‘Er is een relatie tussen het somber worden in de herfstperiode en de lengte van daglicht’, zegt klinisch psycholoog Ybe Meesters, die onderzoek naar winterdepressie deed. ‘Het wordt nu merkbaar vroeger donker en het is ook in de ochtend langer donker. Mensen die daar gevoelig voor zijn ontwikkelen klachten.’

‘Mensen vinden het snel aanstellerij wanneer iemand zegt last te hebben van een herfstdip’, zegt Selwyn Donia van het Kenniscentrum Winterdepressie, die zelf ook aan de aandoening lijdt. ‘Maar het is een feit dat mensen hier echt last van kunnen hebben. Het is wetenschappelijk bewezen dat mensen op deze manier kunnen reageren op verschillende seizoenen.’

Meeste mensen ervaren somberheid door kortere dagen

Donia kreeg zelf de diagnose winterdepressie. Dat is anders dan een herfstdip, legt Donia uit, al halen veel mensen de twee aandoeningen weleens door elkaar. ‘Het is het milde zusje van de winterdepressie, een gerapporteerde aandoening. Een herfstdip, ook wel bekend als winterblues, is niet voldoende ernstig, er gelden geen medische regels voor en er is dus geen behandelplan’, legt hij uit.

Donia vertelt dat de herfstblues voornamelijk vrouwen overkomt. ‘Gemiddeld komt het bij hen twee keer zo vaak voor. De meesten ervaren voor het eerst klachten wanneer zij tussen de twintig en dertig jaar oud zijn.’

De meeste mensen ervaren wel wat somberheid door de korter wordende dagen, maar wanneer je een paar jaar lang min of meer dezelfde klachten ervaart, spreekt men van een terugkerend patroon en kun je stellen dat je aan de winterblues lijdt, stelt Donia.

Mensen krijgen last van klachten door het tekort aan licht. ‘Kenmerkend voor een herfstdip, of beginnende winterdepressie, is dat mensen in de zomer geen last ervaren’, zegt Meesters. ‘Ze zijn dan wel actief en energiek, maar dat verandert zodra de winter in zicht is. Dat is extra frustrerend voor de patiënten, omdat je dat verschil zo duidelijk ervaart.’ Hierdoor is het wel makkelijker om te kunnen vaststellen dat je aan een herfstdip of winterdepressie lijdt, omdat de klachten spontaan verdwijnen zodra de dagen weer langer worden.

Sneller moe, somber en meer eten

Mensen die een herfstdip blijken te hebben, hebben vaak last van de volgende symptomen:

  1. Meer behoefte aan slaap. Mensen slapen langer, worden sneller moe. Uiteindelijk leidt dat tot somberheid en mogelijk ook tot depressie, bij 3 procent van de bevolking.
  2. Ook voelen mensen zich somber, zonder hierbij een aanwijsbare reden te kunnen noemen, en hebben ze concentratieproblemen.
  3. Andere negatieve verschijnselen van een herfstdip zijn een minder grote behoefte aan het ondernemen van sociale activiteiten en behoefte aan meer eten, met name calorierijk eten. Sommige mensen komen tijdens deze maanden wel 4 tot 6 kilo aan.

Kun je de winterblues voorkomen?

Nu het al eerder donker wordt, vrezen veel mensen dat ze wellicht een herfstdip krijgen. Kun je er nu al iets aan doen om deze rits aan klachten te voorkomen? ‘Een seizoensgebonden dip of depressie voorkomen, daar hebben we nog niks op gevonden’, zegt psycholoog Meesters.

Donia van het kenniscentrum stelt hetzelfde. ‘Als jij gevoelig bent voor de winterblues, dan kun je de klachten bestrijden, maar je kwetsbaarheid ervoor verdwijnt niet zomaar.’

Heb je milde klachten, dan raadt Meesters aan om de dag met een wandeling te beginnen. ‘Zodat je natuurlijk licht ‘binnenkrijgt’. Daarnaast is beweging activerend en goed voor je’, vertelt hij.

Ook adviseert hij om een apparaat dat je wekt door daglicht te simuleren aan te schaffen wanneer je last hebt van veel slapen. ‘Deze wekker bootst bij het afgaan het daglicht van de lenteperiode na en verbetert zodoende je dag- en nachtritme’, legt Meesters uit.

Vermijd blauw licht voor het slapen gaan

  1. Beperk het licht van elektronische apparaten. Dit licht zorgt namelijk voor een verminderde aanmaak van melatonine, het stofje waar je slaperig van wordt.
  2. Moet je echt nog iets achter je computer doen? Draag dan een speciale bril om het blauwe licht tegen te houden.
  3. Neem extra foliumzuur en vitamine B12. Mensen met een tekort aan deze stoffen hebben een grotere kans op een dip.
  4. Doe aan lichttherapie. Dit blijkt een succesvolle behandeling tegen een herfst- dan wel winterdip. Bij 70 procent helpt het.

De zon helpt, maar niet de kunstmatige variant

Helpt het wellicht ook om meer tijd onder de zonnebank door te brengen? Nee, zegt Meesters, want het is slecht om je ogen open te houden tijdens het kunstmatig zonnebaden, omdat dat licht UV-straling bevat. ‘Als je te lange tijd achter elkaar je ogen open houdt onder de zonnebank, verniel je je ogen.’

Een laatste tip? ‘Het heeft natuurlijk veel zin om in een zonnig oord te verblijven in de winter’, zegt Meesters. ‘Maar dat is natuurlijk niet aan iedereen gegeven.’

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.

Bron: nu.nl | Beeld: iStock

Shoppen is altijd een goed idee