Je bent hier: Home > Health > Van een eitje tot groenvoer: Wat is nu écht gezonde voeding?

Van een eitje tot groenvoer: Wat is nu écht gezonde voeding?

Health
Van een eitje tot groenvoer: Wat is nu écht gezonde voeding?

Over eten wordt heel wat geschreven, maar wat is nou écht goed voor je? In het kader van de Flair’s Fit & Gezond Challenge geven we het antwoord!

Groenvoer, please

In Nederland eten we met z’n allen te weinig groente en fruit. Jammer, want dat is nou juist de basis van een gezonde lifestyle. De vitamines en mineralen in groente en fruit zorgen voor een fit lijf. Als je spijsvertering, immuunsysteem, zenuwstelsel en hormoonhuishouding optimaal functioneren, wordt het ook makkelijker om kilo’s kwijt te raken.

Maak daarom niet alleen ’s avonds, maar ook eens ‘s middags een uitgebreide salade, goedgevulde soep of omelet met roergebakken groente voor jezelf. Biologische groente en fruit hebben de voorkeur. Ook kun je bewerkte producten beter laten staan. Voorgesneden groente en fruit zijn bijvoorbeeld makkelijk, maar vaak zijn er conserveringsmiddelen aan toegevoegd of worden ze gewassen in een chemische oplossing om langer fris en kleurig te blijven. Verse groente blijft de beste keuze, maar ook diepvriesgroente is een prima alternatief. Die groentjes worden namelijk kort gestoomd en daarna ingevroren.

Granen

Granen hebben de laatste jaren een slechte naam gekregen. Tarwe en gluten zouden ongezonde dikmakers zijn. Toch vormen ze samen een belangrijke brandstof voor ons lichaam. In de volkoren varianten zitten eiwitten, koolhydraten en vitamines. Denk aan havermout, rijst, quinoa, muesli en mais.

Gezond of niet: jouw lichaam geeft zelf aan of granen oké zijn. Krijg je huiduitslag, spijsverteringsproblemen of gewrichtsklachten? Dan is het goed om een tijdje glutenvrij te eten om na te gaan of de klachten daarmee verminderen.

Als je intensief sport en veel beweegt, is er niets mis met een bord volkoren pasta. De koolhydraten die erin zitten, geven je de energie die je nodig hebt om een prestatie te leveren. Maar als je niet sport, weinig beweegt en veel koolhydraten in de vorm van brood, pasta en rijst eet, kan dat tot gevolg hebben dat je aankomt. Heb jij een endomorf lichaamstype (appel, peer of zandloper)? Dan is het verstandig om na drie uur ’s middags geen koolhydraten meer te eten.

Tik een eitje

Eieren barsten uiteraard van de eiwitten, maar er zitten ook veel vitamines en ijzer in. Ze geven een verzadigd gevoel en zijn geschikt op bijvoorbeeld een salade of om zo uit het vuistje te eten.

In Nederland eten we veel zuivel zoals melk en yoghurt. Niet iedereen kan daar even goed tegen. Het calcium dat erin zit, kun je alleen opnemen als je genoeg vitamine D in je lichaam hebt. Zonlicht is de belangrijkste bron om dit voor elkaar te krijgen.

Vrolijke noot

In zaden en noten zitten eiwitten, belangrijke vitamines en mineralen. Daarmee zijn ze een perfect en goed vullend tussendoortje. Walnoten doen wonderen: de gezonde vetzuren heeft je lichaam hard nodig. En sesamzaad zit boordevol calcium.

Dorstlesser nummer één

Heb je vaak last van hoofdpijn en word je dan sloom en traag? Misschien drink je te weinig water. Vaker de waterfles erbij pakken kan nog meer voordelen hebben, zoals een mooie huid, minder rimpels en gezonde bloedvaten. Ook worden afvalstoffen afgevoerd.

Nu eerst wat koolhydraten

Welk lichaamstype je ook hebt: voor iedereen geldt dat je ’s ochtends het meest hebt aan langzame koolhydraten. Begin je dag dus met een bordje havermoutpap of een snee volkorenbrood (of doe dit in elk geval vóór vier uur ’s middags). De brandstof die je eruit haalt, verbruik je namelijk de rest van de dag. Groente, eiwitten en vetten kun je juist het beste na twaalf uur eten, want die leveren niet alleen brandstof, maar helpen je lichaam ook om te herstellen. Na half zeven ‘s avonds kun je het beter alleen bij drinken houden. Alles wat je dan nog eet, heeft je lichaam niet meer nodig voor die dag en wordt opgeslagen.

Altijd eiwit

Eiwitten zijn cruciaal voor een gezond lichaam: als je er een tekort aan hebt, wordt vetbranding lastig. Plantaardige eiwitten vind je in peulvruchten als bonen en linzen, groenten, granen en noten. Dierlijke eiwitten zitten in vlees, vis, ei, melk en kaas.

Vet goed

Wist je dat vetten ook heel gezond kunnen zijn? Sterker nog, je hebt ze hard nodig en kunt ze zien als smeerolie voor je gewrichten. Sommige varianten zijn ook goed voor je hersenen. De vetten die we nodig hebben, zijn onverzadigd en zitten in avocado, vette vis, noten en olijfolie. Verzadigde vetten en transvetten kun je doorgaans beter links laten liggen.

Hoe langzamer, hoe beter

Elk lichaam gaat anders om met koolhydraten. Dat verklaart waarom de een opzwelt van brood en de ander onbeperkt pasta kan eten. Koolhydraten zijn te verdelen in twee soorten: langzame en snelle. Snelle koolhydraten worden in rap tempo omgezet in glucose, waarop je bloedsuikerspiegel snel stijgt. Dit gebeurt bijvoorbeeld als je taart, witte pasta of aardappelen eet. Vaak voel je je daarna even fijn, omdat je lichaam een gelukshormoon aanmaakt. Maar op het moment dat je bloedsuikerspiegel weer daalt, voel je je moe en futloos. Daarmee krijg je snel zin om wéér te eten en zo blijf je hangen in datzelfde cirkeltje.

Bij de langzame koolhydraten in bijvoorbeeld volkorenbrood, noten, appels en quinoa, heeft je lichaam meer tijd nodig om ze om te zetten in glucose. En dus blijft je bloedsuikerspiegel stabieler en heb je minder last van een hongergevoel.

De grote verleiders

We gaan het er niet uitgebreid over hebben, maar er zijn uiteraard producten die je het beste kunt mijden. Of waar je niet te veel van moet eten of drinken als je een maatje minder of een gezondere lifestyle wilt. Denk bijvoorbeeld aan suiker, zout, ongezonde vetten, koffie en alcohol. Ook geur-, kleur- en smaakstoffen in chips, soep uit blik, magnetronmaaltijden, bouillonblokjes (kortom, bewerkt voedsel) zijn een no-go. E621, de koning der E-nummers, is eetlustopwekkend en draagt bij aan overgewicht. Hij verstopt zich bijvoorbeeld in kant-en-klaarmaaltijden, marinades en chips. Vaak stelt hij zich op verpakkingen voor onder de naam ve-tsin of mononatriumglutamaat.

Meer hierover lezen? Doe samen met duizend andere vrouwen mee met de Fit & Gezond Flair Challenge. Wij helpen je weer fitter en happier te voelen in je lijf! Check hier alle opdrachten en tips van de challenge.

Shoppen is altijd een goed idee