Je bent hier: Home > Health > Waarom je niet kunt slapen in het vliegtuig en wat je eraan kunt doen

Waarom je niet kunt slapen in het vliegtuig en wat je eraan kunt doen

Health
Waarom je niet kunt slapen in het vliegtuig en wat je eraan kunt doen

Er zijn van die mensen die al tijdens het opstijgen liggen te slapen als een roos. Maar voor heel wat anderen geldt dit helaas niet. z Hoe komt dat en wat doe je eraan?

Lees ook: 4 dingen die je kunt doen tegen oorpijn tijdens het vliegen

‘Mensen leren om in slaap te vallen met behulp van vaste routines, dus wanneer triggers zoals hun eigen bed er niet zijn, hebben ze vaak moeite om in te slapen,’ legt Benjamin Smarr, werkzaam aan de National Institutes of Health (NIH), uit aan Tonic Vice. ‘Anderen hebben het moeilijk om te slapen op een vliegtuig omdat ze zichzelf ervan overtuigd hebben dat ze er niet kunnen slapen of ze leggen zoveel druk op zichzelf om te slapen, waardoor ze stress krijgen en het helemaal niet meer lukt. In dat geval sluit je best je ogen voor een halfuur tot een uur, zonder te denken aan slapen. Relax gewoon even, dan lukt het wellicht beter.’

Wie bang is om te vliegen, heeft het vaak moeilijk met slapen. Dat heeft te maken met de vecht-of-vluchtreactie, een verdedigingsmechanisme dat al sinds mensenheugenis bij mensen en dieren optreedt als er gevaar dreigt. Verder helpt het ook niet dat een vliegtuig wat oncomfortabel is. Grote mensen kunnen vaak moeilijker slapen, omdat ze het lastig(er) hebben om een comfortabele positie te vinden.

Wie van plan is maar de nodige wijntjes te bestellen in het vliegtuig kan daar beter nog even een tweede keer over nadenken. Het helpt je misschien wel helpt om in te slapen, maar het de kwaliteit van je slaap tegelijkertijd een stuk slechter. Bovendien kan het tot slapeloosheid leiden als je eenmaal geland bent én je moet er vaker door naar de wc, niet bepaald een pretje op het vliegtuig. Slaappillen doen natuurlijk hun werk, maar gezond zijn ze niet, dus dat raadt Smarr ook niet aan.

De oplossing?

‘Vroeg opstaan en dutjes vermijden kan helpen om de nood om te slapen van je lichaam te verhogen,’ vertelt Smarr. ‘Je pyjama en eigen kussen meenemen, kan ook helpen omdat je zo je eigen slaapomgeving thuis nabootst. Een oogmasker, oordopjes, een nekkussen, warme kleren en een dekentje zijn ook aangeraden. Uiteraard neem je beter een rechtstreekse vlucht dan een onderbroken tocht, als je wil kunnen doorslapen.’

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.

Tekst: HLN | Beeld: iStock

Shoppen is altijd een goed idee