Je bent hier: Home > Health > Waarom je beter geen ijskoffie’s kunt drinken

Waarom je beter geen ijskoffie’s kunt drinken

Health
Waarom je beter geen ijskoffie’s kunt drinken

Het is een mooie zonnige dag en je kunt wel een klein cafeïne opkikkertje gebruiken. Met dat mooie weer heb je natuurlijk niet zo’n zin in een warm drankje, maar gelukkig is daar de ijskoffie! Maar wat blijkt nu?! In ijskoffie zit veel minder cafeïne dan in gewone koffie, oh no!

Size does matter

TechInsider zette de feiten over cafeïne in je favoriete cup of Joe op een rijtje:

  • Espresso: 45-75 mg cafeïne / ounce (1 ounce = 28,35 gram)
  • Filter koffie: 20 mg cafeïne / ounce (1 ounce = 28,35 gram)

Espresso koffie is dus de grote winnaar hier, maar van een kop gewone filter koffie drink je gewoonlijk meer dan van een espresso, waardoor je toch meer cafeïne binnenkrijgt. Dus… hoe zit het dan met ijskoffie?

Het ijskoffie-dilemma

Het is echter niet enkel de soort koffie die telt, ook de temperatuur van het water speelt een belangrijke rol. Bij water met een temperatuur van 195-205 Fahrenheit (ongeveer 90-96 graden Celsius) wordt namelijk de meeste cafeïne aan de bonen onttrokken. En dat is dus het probleem bij ijskoffie: het is koud. Je moet er in verhouding dus meer van drinken om dezelfde hoeveelheid cafeïne binnen te krijgen. Nou is dat natuurlijk niet zo’n heel groot probleem, want laten we eerlijk zijn, zo’n ijskoffie is verdomd lekker!

giphykofielisa

Beeld: giphy.com

Optimale cafeïne consumptie

Dus de belangrijkste vraag voor alle koffie junkies onder ons: wat is nou de meest efficiënte manier om je dagelijkse shot cafeïne binnen te krijgen? Dat doe je met een dubbele espresso, bij voorkeur gemaakt van robusta bonen zodat de cafeïne en optimaal aan onttrokken wordt!

Lees ook

Recept: Limonadekoffie

Video: COOL, deze barista serveert regenboogkoffie!

Huh? Een spermacel zwemt sneller in de zomer?

Bron: Mydomaine.com / techinsider.io

 

Shoppen is altijd een goed idee