Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting!

Je bent hier: Home > Health > Dit kun je zeggen tegen een vriendin die last heeft van angstaanvallen

Dit kun je zeggen tegen een vriendin die last heeft van angstaanvallen

Dit kun je zeggen tegen een vriendin die last heeft van angstaanvallen

Iedereen heeft weleens last van flinke stress of zenuwen, maar angst- en paniekaanvallen zijn echt andere koek. Als je daar zelf nooit last van hebt, is het misschien lastig voor te stellen wat iemand die dat doormaakt precies voelt en hoe je daarop moet reageren. 

Extra druk

Want reken maar dat de vriendin met een angstaanval allang tegen zichzelf heeft gezegd dat ze rustig moet blijven en niet in paniek moet raken. Als je dat zegt, brengt je alleen maar extra druk mee. Lastig dus, maar toch zijn er wel manier waarop je er als outsider kunt zijn voor een vriendin met angstaanvallen.

Op deze 6 manieren  ben je er voor haar zonder haar angsten te bagatelliseren.

1. Laat haar praten, en herhaal dan wat ze zegt

In plaats van meteen met (goedbedoeld) advies te schieten, doe je er goed aan om te luisteren en te laten doordringen wat de ander zegt. Herhaal dat, zodat je vriendin weet dat je haar gehoord hebt. Bovendien helpt dat de ander bij het accepteren van haar gevoelens. Soms dringt namelijk pas echt door wat je zegt als een ander je woorden herhaalt.

2. Stel vragen om haar gevoelens beter te begrijpen

Probeer geen oordeel in de vraag te leggen. Dus niet: ‘Hoe kun je dat nou denken’, maar: ‘Kun je vertellen waar je precies bang voor bent?’. Wees tijdens het antwoord nog niet bezig met je eigen reactie. Door je te focussen op het antwoord, kun je haar gevoelens beter later doordringen. Als je de tijd hebt genomen om te laten doordringen wat ze zegt, kun je laten weten dat je er voor haar bent en dat het goedkomt.

3. Vraag wat haar beter zou laten voelen

Je kunt geen gedachtes lezen. Vul daarom niet meteen in wat je denkt dat ze nodig heeft. Vraag daarom wat je kunt doen. Soms is dat alleen maar luisteren, maar het kan ook iets concreets zijn als de kinderen ophalen of boodschappen doen. Het punt is: vraag het altijd.

4. Probeer het probleem niet op te lossen

Je kunt niet eigenhandig iemand van haar angststoornis af helpen. Bovendien komt het over alsof je de boel overneemt, wat haar gevoel van machteloosheid of frustratie alleen maar versterkt. Waarschijnlijk is ze zelf al bezig met een traject of therapie om haar angsten onder controle te krijgen. Wals daar niet overheen met ‘oplossingen’.

5. Kom erop terug

Als alles is besproken, betekent dat niet dat je er nooit meer op terug hoeft te komen. Integendeel. Check vanaf dan regelmatig bij je vriendin in om te vragen of het oké gaat. Zo geef je haar het gevoel dat je er voor haar bent en zij jou met haar problemen niet tot last is.

6. Vermijd clichés

Ook al geloof je echt wat je zegt: een cliché opdreunen is niet handig om het niet per se oprecht overkomt. Een simpel maar welgemeend ‘ik vind het heel rot dat je je zo voelt’ brengt al troost genoeg.

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen
en winacties? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.

 

Bron: Pure wow | Beeld: Getty