Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting!

Je bent hier: Home > Health > Zo voorkom je winderigheid als je veel groente eet

Zo voorkom je winderigheid als je veel groente eet

Zo voorkom je winderigheid als je veel groente eet

Meer groente, minder vlees? Good for you, maar misschien heb je ook gemerkt dat je door al die broccoli en bloemkool wat meer lucht in je darmen creëert. Winderigheid dus. Da’s niet alleen een beetje oncharmant, maar kan ook leiden tot buikpijn. Er zijn verschillende manieren om veel groente te eten zonder al teveel knettergevaar. 

Extra lucht

Als je plots meer groente eet dan je lichaam gewend is, kun je winderig worden. Na een paar weken is die excessieve extra lucht wel voorbij. Weken, ja. We kunnen ons voorstellen dat je in de tussentijd graag een oplossing vindt voor die opgeblazen buik. Geen nood: met de volgende tips voorkom je dit leed.

1. Begin rustig

Als je normaal gesproken niet bijster veel vezels eet en opeens je inname vergroot, moet je lichaam daar aan wennen. Gevolg: winden. Begin daarom een beetje rustig. Ga niet voor rauwe groenten tijdens ontbijt, lunch en diner, maar eet bijvoorbeeld twee dagen in de week volledig plantaardig. Zo geef je je spijsvertering de kans langzaam te wennen aan die omslag.

2. Spoel bonen in blik heel, heel goed

Er is een reden waarom chili con carne geen geschikte maaltijd is voor een eerste date. Van bonen kun je ontzettend gaan winden. Hoewel bonen fantastisch werk doen voor je darmen, kunnen je darmen er ook vrij heftig op reageren. Als je in plaats van kindeybonen eerst voor bijvoorbeeld linzen gaat, merk je al verschil.

Ten tweede is het belangrijk om bonen uit blik goed om te spoelen voordat je ze bereidt. Het vochtlaagje rondom bonen uit blik heet raffinose. Die zorgt voor extra lucht in de buik omdat het een koolhydraat is die lastig te verteren is. Door de bonen goed te spoelen, voorkom je dat. Als je geen bonen uit blik koopt, doe je er goed aan de bonen een nachtje te laten weken om van de raffinose af te komen.

3. Eet een pepermuntje na de maaltijd

Een pepermuntje na het eten is lekker voor een frisse adem, maar het doet meer dan dat. Pepermunt werkt verzachtend voor de maag. Zuig dus niet alleen op een pepermuntje als je uit eten bent geweest, maar maak er thuis ook een gewoonte van. Pepermunt kan ook de klachten verlichten als je kampt met het prikkelbare darm syndroom.

4. Kauw op wat venkelzaad

Naast pepermunt kalmeert ook venkel de maag en verkleint het de hoeveelheid lucht. In veel Indiase restaurants zie je een kom venkelzaad staan omdat het traditie is daarop te kauwen na een maaltijd. Venkel voorkomt spastische darmbewegingen. Als je op het zaad kauwen niet zo fijn vindt, kun je ook voor een kop venkelthee gaan.

5. Drink gemberthee

Good ol’ gember is net als pepermunt en venkel heel fijn voor maag en darmen. Drink gember met heet (of koud) water en knijp er een citroentje in uit om het risico op knettergevaar in te dammen.

Dat gezegd hebbende: winden zijn normaal en nou eenmaal onderdeel van de processen die zich afspelen in je lijf. Af en toe er eentje (met geluidseffect) laten ontsnappen overkomt de beste.

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen
en winacties? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.

Bron: Well + Good | Beeld: Getty