Je bent hier: Home > Health > Vol hoofd

Vol hoofd

Health
Vol hoofd

Annemarie, 31: “Ik ben een ontzettende piekeraar. Mijn hoofd zit vaak vol met onzinnige dingen, waardoor ik nergens meer zin in heb.

Ook heb ik heel vaak hoofdpijn. Vooral als ik in drukke situaties ben geweest (bijvoorbeeld vergaderingen op het werk) ben ik helemaal uitgeblust als ik thuiskom, terwijl ik nergens last van heb op een feestje bij vrienden of familie. Hoe kan ik mijn hoofd het beste leeg maken? Of zijn er misschien bepaalde oefeningen om te ontspannen?”

Coach Sandra
Wat ontzettend naar dat je letterlijk fysieke klachten krijgt van je veel te volle hoofd. Piekeren is één van de meest voorkomende aanleidingen voor hoofdpijn en het heet dan ook spanningshoofdpijn. Typerend daarbij is ook dat op ontspannen momenten, zoals in het weekend of tijdens een feestje, de klachten weggaan.

Coaching
Vaak hebben mensen die last hebben van spanningshoofdpijn en piekeren de behoefte om de controle te hebben over alles waar ze zich mee bezighouden. Door die controle moet overal aan gedacht worden, continue, de hele tijd door. Dat is ontzettend vermoeiend. Je hoofd zit letterlijk vol met gedachten.

Mijn vraag aan jou is: als je eens goed kijkt naar jezelf, omschrijf je jezelf dan als iemand die graag de controle heeft over de zaken die om haar heen gebeuren? Wat betekent het hebben van controle voor jou? En wat betekent het voor je als je die controle niet meer zou hebben? Wat doet dat met je?

Ga voor jezelf op zoektocht naar de betekenis van controle. Over welke dingen pieker je veel? Zijn het allemaal verschillende onderwerpen of is het een aaneenschakeling van? Een soort vicieuze cirkel? Probeer dat eens in kaart te brengen.

Zorg dat je een uitlaatklep hebt om je stress kwijt te raken. Bijvoorbeeld door fysieke inspanning zoals sporten, of door middel van yoga of meditatie of door een boek te lezen. Dit verschilt voor iedereen. Voordeel van sporten is dat fysieke inspanning letterlijk de aandacht wegneemt van het piekeren. Je komt tot rust, hoe inspannend je ook bent bezig geweest. Ga op zoek naar een manier van ontspannen die jou het beste past.

Natuurlijk kun je ook gaan kijken op het internet naar verschillende ontspanningsoefeningen of bepaalde ademhalingsoefeningen, maar die leggen in mijn ogen weer specifiek de nadruk op stress en piekeren, ook al is het juist om er níet mee bezig te zijn. Zoek liever naar iets wat je aandacht afleidt.

Probeer ervoor te zorgen dat dit piekeren niet nog erger wordt. Stressklachten zijn vaak de oorzaak van uitval door ziekte. Je hebt al een goede eerste stap genomen door te vragen naar ontspanningsoefeningen, dus je weet waar je het zoeken moet. Ga zo door!

Shoppen is altijd een goed idee