Je bent hier: Home > Health > 5x voedselcombinaties die de opname en het effect van voedingsstoffen verhogen

5x voedselcombinaties die de opname en het effect van voedingsstoffen verhogen

Health
5x voedselcombinaties die de opname en het effect van voedingsstoffen verhogen

Houd jij ook zo van augurk-hamrolletjes, banaan met chocola en yoghurt met bessen? Het blijkt dat je keuze voor bepaalde voedselcombinaties niet alleen wordt bepaald door smaak. Welke voedselcombinaties je kiest, kan een enorm verschil maken als het om je gezondheid gaat. Annemiek van Puur Figuur legt uit.

Wist je dat je lichaam meer vitamines en mineralen kan opnemen als je bepaalde voedingsmiddelen met elkaar combineert? Ook de effectiviteit van antioxidanten kan toenemen door bepaalde voedingsmiddelen samen op het menu te zetten. Dit zijn vijf van deze voedselcombinaties:

1. Versterk het effect van lycopeen

Tomaat en olijfolie is op zichzelf al een goede smaakcombinatie. Toch is dit niet de enige reden om olijven en tomaten te combineren. In iedere rode tomaat vind je namelijk het stofje lycopeen, een zeer krachtige antioxidant. Door de tomaten te verwarmen en daarna een beetje olijfolie toe te voegen, zou de heilzame werking van lycopeen nog kunnen worden verhoogd. De volgende keer dat je tomatensaus op het menu hebt staan, vergeet dan niet om wat olijfolie toe te voegen voordat je gaat eten. Verhit de olijfolie zelf niet, want daar kan deze kwetsbare olie niet goed tegen.

2. Kalk en vitamine D

De combinatie van vitamine D3 en kalk helpt om je botten gezond te houden. De actieve vorm van vitamine D neemt de kalk als het ware bij de arm en leidt het door je lichaam als dit mineraal binnenkomt via het voedsel dat je eet.
Om van dit effect te profiteren, eet je het beste voedingsmiddelen met veel vitamine D, zoals zalm en eieren, samen met kalkrijke voedingsmiddelen. Denk aan boerenkool, broccoli, vijgen, sinaasappels, kwark en Griekse yoghurt. Een lekker recept waarin je beide voedingsmiddelen vindt, is bijvoorbeeld deze spinaziesoep.

3. Vitamine C en ijzer

Om ijzer uit plantaardige bronnen beter op te nemen, kun je deze het beste combineren met vitamine C. Deze vitamine breekt het mineraal namelijk af en zet het om in een vorm die je lichaam beter kan opnemen.
Het is vooral belangrijk om beide voedingsmiddelen tegelijkertijd binnen te krijgen. ’s Ochtends een smoothie met aardbeien of kiwi en ’s avonds een maaltijd met spinazie volstaat dus niet. Neem je de spinazieschotel een kiwi of aardbeien als toetje, dan werkt het wel. Ook deze spinaziesalade volstaat doordat hij – heel slim – citroensap bevat.

4. Kurkuma en zwarte peper

Kurkuma ken je van kerriepoeder. Het geeft voedingsmiddelen en gerechten een mooie gele kleur en een lekkere smaak. Kurkuma herbergt ook krachtige antioxidanten, die onze gezondheid kunnen ondersteunen. Dat maakt het de moeite waard om vaker kurkuma aan je maaltijden toe te voegen. Zwarte peper maakt de heilzame stoffen in kurkuma beter beschikbaar voor ons lichaam, dus combineer deze specerijen in je maaltijd voor een optimaal effect. Ze smaken ook nog eens heel lekker bij elkaar, dus dat is dubbel genieten.

Lees ook
Wat cravings naar koolhydraten over je zeggen (én hoe je de gezondste keuzes maakt)

5. Verschillende plantaardige eiwitten

Er is een goede reden om veel verschillende soorten plantaardige eiwitten op tafel te zetten. Eiwitbronnen als noten, peulvruchten en groenten bevatten vrijwel altijd incomplete eiwitten. Dat betekent dat ze één of meerdere aminozuren missen die je lichaam nodig heeft voor een goede gezondheid. Door plantaardige eiwitbronnen slim met elkaar te combineren, kun je toch complete eiwitten binnenkrijgen. Denk aan quinoa en boekweit of kikkererwten en (zwarte) ogenbonen. Je hoeft trouwens niet altijd strikt deze combinaties aan te houden. Als je op een dag veel verschillende soorten plantaardige eiwitten eet, levert dat over het geheel genomen meestal ook complete eiwitten op. Dierlijke voedingsmiddelen bevatten alle aminozuren die je lichaam nodig heeft. Deze zogenoemde complete eiwitten vind je dus in kip, vis, vlees, eieren en zuivel.

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.

Tekst: Annemiek (Puur Figuur| Beeld: Unsplash

Shoppen is altijd een goed idee