Je bent hier: Home > Health > Voeding voor een platte buik

Voeding voor een platte buik

Health
Voeding voor een platte buik

Suiker is een van de grootste boosdoeners voor het ontstaan van buikvet. Wie een platte buik wil, moet dit dan ook zo veel mogelijk vermijden. Maar hoe doe je dat? Door vezelrijke producten te eten waardoor je een lang een verzadigd gevoel hebt. Flair geeft suggesties.

Havermout

Lukt het je niet om ’s ochtends van de taart en snoepjes af te blijven? Dan is je bloedsuikerspiegel verhoogd. Om dit te voorkomen, kun je havermout als ontbijt te nemen. Het zit vol vezels en zorgt voor een verzadigd gevoel. Bovendien is het echt een boost voor je metabolisme, waardoor je sneller calorieën gaat verbranden. En niet te vergeten: de haver helpt het cholesterol te verlagen en bevat veel antioxidanten.

Vind je havermout smaakloos? Breng het op smaak met bessen en maak het eens met amandelmelk in plaats van melk.

Amandelen

Ook een fijne snack om snoepen te voorkomen zijn amandelen. Ze zitten boordevol goede vitamines en mineralen, waaronder vitamine E (tegen huidveroudering en hart- en vaatziektes), calcium, fosfor, ijzer en magnesium. Bovendien bevat deze nooit bijna net zoveel eiwitten als vlees en yoghurt en zijn ze goed voor huid en haar. Ook zorgen amandelen (net als andere noten) voor een verzadigd gevoel en een lager cholesterol. Let op: eet niet te veel amandelen, want ze bevatten wel veel calorieën.

Plantaardige olie

Van vet wordt vaak gedacht dat het ongezond is, maar niet als je kiest voor de onverzadigde vetten. In tegenstelling tot de verzadigde vetten verkleint dit de kans op hart- en vaatziektes. Vervang daarom voortaan boter door een plantaardige olie, zoals koolzaadolie, lijnzaadolie of arachide-olie. Ook kokosolie (of kokosvet) een goed. Door het verzadigende effect van deze olie vermindert de trek in geraffineerde koolhydraten en verwerkte voedingsmiddelen.

Lijnzaad

Lijnzaad wordt ook vaak ingezet bij het afvallen. Dit zaadje komt van de vlasplant en zorgt ervoor dat je lang een verzadigd gevoel hebt, waardoor je minder snel snoept. Het zit boordevol eiwit, calcium, ijzer, fosfor en vitamine E. Ook zit er omega-3 in; het vetzuur dat helpt om vetten snel te verbranden.

Avocado

Als je gewicht probeert te verliezen, kunnen avocado’s daarbij helpen. Hoewel ze veel calorieën bevatten, zijn ze rijk aan vezels, die er om bekend staan om je maag te vullen en je een vol gevoel te geven voor een langere periode. Zo bleek uit onderzoek van de Loma Lina Universiteit dat je door het toevoegen van een halve avocado aan de lunch sneller een verzadigd gevoel krijgt, waardoor je een mindere grote portie eet. Daarnaast zijn vezels essentieel voor de gezondheid van je immuunsysteem, vooral de oplosbare omdat ze je lichaam helpen bij het afbreken van koolhydraten.

Bonen

Bonen bevatten weinig calorieën, maar zitten wel boordevol proteïne en vezels welke helpen bij het behouden van een gezond gewicht, maar ook bij afvallen.

Van welke voeding krijg jij altijd een lang verzadigd gevoel?

Lees ook:

Shoppen is altijd een goed idee