Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting!

Je bent hier: Home > Health > Vivienne nam het bedrijf van haar ouders over

Vivienne nam het bedrijf van haar ouders over

Health
Vivienne nam het bedrijf van haar ouders over

Vivienne van Eijkelenborg stond op de lijst met de 50 beste vrouwelijke ondernemers.

Deze lijst is tot stand gekomen op basis van onder meer , bedrijfsgrootte en impact op (vrouwelijk) ondernemerschap. Ze nam het bedrijf Difrax in 1999 over van haar ouders en zag enorme mogelijkheden. Er werkten toen twaalf mensen, maar inmiddels heeft ze een jong en dynamisch team verzameld dat uit wel veertig mensen bestaat. Na de overname heeft Vivienne zich vooral gericht op productontwikkeling. Hierdoor ontstonden mooie en praktische producten en inmiddels is Difrax het grootste A-merk in Nederland op het gebied van babyartikelen.

Hoe is Difrax begonnen?
Mijn ouders zijn begonnen met de verkoop van wattenstokjes. Mijn moeder was directie assistente bij een groothandel voor kantoorhandelartikelen. Daar kwam de offerte binnen. Toen haar baas er niets mee wilde doen en ze de leverancier af moest schrijven heeft ze gevraagd of ze de offerte aan haar man mocht geven… van het een kwam het ander. We spreken over 1966! Difrax is gestart in april 1967. De naam is een combinatie van de namen van mijn ouders Dimphna en Frank.

Was het jouw droom om Difrax over te nemen, of was het vanzelfsprekend dat jij het zou overnemen?
Het was zeker niet mijn droom en het was ook niet vanzelfsprekend. Na mijn bedrijfskunde studie heb ik bij verschillende werkgevers gewerkt. Vervolgens heb ik tegen mijn ouders gezegd dat ik een jaar bij Difrax zou komen werken. In dat jaar zag ik dat er een enorme uitdaging voor me lag. Die heb ik aangegrepen.

Wat deed je voordat je Difrax overnam van je ouders?
Ik heb bedrijfskunde in Groningen gestudeerd en vervolgens heb ik binnen retail bedrijven als DA en V&D gewerkt. Nog steeds klanten van Difrax!

Waar komt/kwam jouw motivatie vandaan om van Difrax een steeds groter bedrijf te maken?
Ik zie de mogelijkheden om een beter product te maken. Bij elk product dat we ontwikkelen vragen we ons opnieuw af hoe het anders of beter kan. Vaak met hulp van experts als kinderartsen, lactatiekundige, voedingsconsulenten e.d. Die gesprekken met experts zijn super inspirerend. Maar we gaan ook regelmatig met ouders in gesprek om te kijken wat er bij hun leeft en wat we nog kunnen verbeteren.
Als we op dit hoge niveau willen innoveren hebben we echter ook een grotere markt dan de Nederlandse markt nodig. Vandaar onze internationale ambitie. Natuurlijk ook omdat het ‘’kicken’’ is om ook in het buitenland een baby met onze fopspeen of S-fles te zien!

Wat is het grootste verschil tussen hoe het bedrijf vroeger was en hoe het bedrijf nu is?
Mijn ouders hadden meer een handelsbedrijf en wij zetten nu met een fantastisch team alles van productontwikkeling tot en met klantenservice neer. We doen er veel aan om het merk Difrax goed in de markt te zetten.

Wat vind je ervan dat je tot de 50 beste vrouwelijke ondernemers behoort?
Superleuk! Ik vind het altijd leuk en goed als vrouwelijk ondernemerschap in de belangstelling staat! Daar mag best wat meer aandacht aan gegeven worden. Hoe vaak zijn er alleen mannen aan het woord in zakelijke kwesties!

Hoeveel dagen per week werk je?
Ik werk 5 dagen, meer dan 40 uur per week maar kan het ook nog goed combineren met een sociaal leven. Ook dat is een belangrijk onderdeel van mijn leven!

Wat is het unieke aan Difrax?
We zetten niet zomaar producten op de markt maar producten waar we met experts en ervaringsdeskundigen zorgvuldig maar gekeken en verbeterd hebben. Zo zijn onze mooie fopspenen in vlindervorm en de S-fles ontstaan met belangrijke vormgeving en ventiel om minder lucht in het buikje van de baby te krijgen en zo minder last van darmkrampjes te bereiken. Bekers zijn speciaal conisch gevormd om te voorkomen dat kinderen hun hoofd in hun nek leggen als ze een beker leegdrinken. Zo is er bij elk product een verhaal wat hout snijdt. Verder zien onze producten er mooi uit qua design en qua kleur. Als je dat vergelijkt met de saaie andere babyproducten dan wil je als hippe, eigentijdse ouder alleen maar met Difrax producten gezien worden! De S-fles is de best verkochte fles van Nederland en de hippe fopspenen zijn met een enorme opmars bezig! Het is super fijn om te zien dat onze producten aanslaan en gewaardeerd worden!

Het bedrijf bestaat nu uit veertig mensen, hoe is het personeel verdeeld over het bedrijf?
Difrax kent een platte structuur. Mensen werken met veel verantwoordelijkheid en passie om onze doelen te bereiken! We hebben een twee-koppige directie en een management team van vier. Inkoop & Operations, Sales Benelux, Sales Internationaal en Marketing.
We doen geen productie maar hebben wel een eigen magazijn waar vandaan we heel Europa beleveren.

Is je leven in balans en/of zijn er nog dingen die je wilt bereiken of harder aan wilt werken?
We zijn nog steeds ambitieus en niet zo snel tevreden. We hebben nog een heel wensenlijstje van producten die we willen ontwikkelen en verbeteren. Vervolgens willen we echt een rol van betekenis spelen in de Europese landen en daar een bekend merk worden. Maar ook ‘’overseas’’ lonkt. We zijn al in India, Australie en Amerika aan het kijken of we serieuze distributie partners kunnen vinden!

Wat zijn je plannen voor de toekomst?
Zie hierboven! We hebben dus volop plannen voor de toekomst. Op de wat kortere termijn komen we na de zomer met een zeer vernieuwend product! Daar kijken we met z’n allen enorm naar uit omdat we er echt in geloven! We zijn ruim 3 jaar met de ontwikkeling bezig geweest. We zitten nu in de testfases en het gaat heel goed dus dat is super motiverend!

Shoppen is altijd een goed idee