Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting!

Je bent hier: Home > Health > Met deze trick én champignons kun je gedag zeggen tegen je vitamine D tekort

Met deze trick én champignons kun je gedag zeggen tegen je vitamine D tekort

Met deze trick én champignons kun je gedag zeggen tegen je vitamine D tekort

Nu de zon helaas nog niet genoeg schijnt moeten we nog even wachten op onze dagelijkse, natuurlijke portie vitamine D. Toch is deze vitamine super belangrijk voor je gezondheid en buiten vitaminepillen, hebben we een hele handige hack voor je, waardoor je je vitamine D tekort adieu kan zeggen.

Vitamine D champignons

Hoe dan? Nou, met champignons dus. Daadwerkelijk van champignons houden is dan wel een pré, want eigenlijk is deze hack een simpele upgrade voor ‘normale’ champignons. Wat moet je hiervoor doen? Ook daar hebben we een heel simpel antwoord op: je hoeft namelijk alleen maar champignons mét Vitamine D te eten.

Uv-licht

Champignons zijn natuurlijk paddestoelen, paddestoelen zijn weer schimmels *lekker*, en schimmels bevatten weer ergosterol. En wanneer er uv-licht op ergosterol schijnt, wordt het gedeeltelijk omgezet in vitamine D. Dat vertelt Ernst Woltering, hoogleraar productfysiologie & kwaliteit aan Wageningen Universiteit. Wilde paddestoelen bijvoorbeeld, bevatten vaak van nature vitamine D, want zonlicht bestaat ook voor een deel uv-licht.

De hack

Dus gewoon champignons eten is al genoeg? Niet helemaal, want de meeste Nederlandse champignons worden nu ondergronds geteeld, zonder zon- of uv-licht. Er zit dus maar weinig vitamine D in deze champignons. De trick is om je champignons uit de supermarkt een poosje te laten zonnebaden. Ja, echt. Het beste is om ze in plakjes te snijden, zodat het zonlicht goed in de champignons kan trekken. Hoelang je dat moet doen ligt vooral aan hoe fel de zon is. Het jammere is dat champignons wel snel uitdrogen, dus je waslijst aan taken afwerken terwijl je champignonnetjes bruin liggen te worden, zit er dus helaas niet in.

Lees ook
Last van hooikoorts? Redding is nabij: koffie zou hét wondermiddel zijn

Vitamine D eten

Niet alleen in zonnebadende champignons zit veel vitamine D, óók in heel veel ander eten zit die scheut vitamines waardoor je gezond blijft. Voorbeelden hiervan zijn vette vis, zoals haring, zalm en makreel. In vlees en eieren zit ook veel vitamine D, maar wel weer minder dan bij de vette vis. Al met al zijn er dus best wel wat manieren om toch je vitamine D binnen te krijgen. De beste manier blijft toch echt zélf in de zon zitten of wandelen – maar pas hierbij wel op met verbranding, want dat moeten we natuurlijk niet hebben.

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief

Bron: AD | Beeld: Getty