Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting!

Je bent hier: Home > Health > Tijd voor een pauze: vijf tips om even tot rust te komen tijdens een drukke werkdag

Tijd voor een pauze: vijf tips om even tot rust te komen tijdens een drukke werkdag

Tijd voor een pauze: vijf tips om even tot rust te komen tijdens een drukke werkdag

Druk, druk, druk. We zijn altijd maar bezig met ons werk en zeker nu we thuis zitten, denk je er soms niet eens aan om een pauze te nemen. Toch moet je dit écht doen. Het hoeft helemaal geen uren te duren, een pauze van een paar minuten kan ook al heel erg helpen.

Voordelen voor gezondheid

Waarom is het zo belangrijk dat je een pauze neemt? Ten eerste geef je de hersenen even rust, waardoor ze alle informatie goed kunnen verwerken. Ook kun je in die tijd even goed voor jezelf zorgen. Eten, drinken, bewegen en zelfs naar de wc gaan wordt door veel mensen vergeten door de druk op het werk. Op de tweede plaats is het heel goed voor je concentratie, geheugen en werkplezier om regelmatig een pauze te nemen. Het is dus niet alleen goed voor je lichaam, maar ook het werk zelf.

Een snelle pauze

Het beste om te doen is een paar keer per dag een pauze te nemen. Deze hoeven helemaal niet lang te duren. Vaak is een paar minuten ook goed voor een korte break, waarvan je er per dag eigenlijk wel negen zou moeten nemen. Dat klinkt misschien als heel veel, maar het blijkt echt beter te zijn. Je doet er goed aan om elk uur een paar minuten van je werkplek weg te gaan en jezelf even rust te geven. Daarnaast moet je één keer per dag een een langere pauze houden. Dit doe je zo rond lunchtijd, als de eerste helft van de dag erop zit. Maar alleen maar stilzitten of een rondje lopen tijdens die minuten heb je ook wel een keer gezien. Daarom somt Flair een paar leuke dingen op die je kunt proberen in die korte pauzes.

1. Focussen met een balletje

Een balletje in de wasmand of de fruitmand gooien kan helpen om je oog-handcoördinatie en focus te verbeteren. Als je een huisdier hebt, kun je ook die er bij betrekken. Krijgen ze toch nog een beetje aandacht overdag.

2. Herinneringen ophalen

Naar oude foto’s kijken is altijd leuk. Zeker van die ene mooie vakantie of dat leuke festival. Dit zorgt voor fijne herinneringen en happy vibes voor de rest van je saaie werkdag.

3. Focus je op je grote teen

Misschien een beetje een gekke, maar je kan niet met je werk bezig zijn en tegelijkertijd met je grote teen. Zo raak je afgeleid van je werk en focus je je even op iets nutteloos. Dan krijgen je hersenen toch een beetje rust.

Lees ook
Relax, take it easy: met déze tips ervaar je meer rust in een chaotisch leven

4. Rennen

Nee, geen hele marathons, maar een snel sprintje. Hierdoor ben je niet alleen in beweging, maar het is ook beter voor je geest.

5. Karaoke

Van zingen onder de douche wordt iedereen vrolijk. Nu we toch allemaal thuiszitten kun je gemakkelijk even de muziek aanzetten en lekker hard meezingen met je favoriete nummer. Pas wel op dat niemand toevallig in een meeting zit. Hoewel jij erg blij wordt van je gezang, worden anderen daar misschien iets minder gelukkig van.

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.

Bron: AD | Beeld: Getty