Je bent hier: Home > Health > Vet in voedingsmiddelen, goed of fout?

Vet in voedingsmiddelen, goed of fout?

Health
Vet in voedingsmiddelen, goed of fout?

Voor een fit en gezond lichaam heb je vet nodig. Er bestaan namelijk ook gezonde vetten, vetten die we nodig hebben. Deze geven ons naast energie ook vitamines en zo krijgen we essentiële vetzuren binnen. Dit zijn vetzuren die je lichaam nodig heeft, maar niet zelf kan maken.

Vet versus calorieën

Zo’n 20 tot 40 procent van al jouw energie moet van vet komen. Je krijgt al voldoende vet binnen door gezond en gevarieerd te eten. Vet zorgt voor calorieën, net als dat koolhydraten en eiwitten calorieën bevatten. Waar koolhydraten en eiwitten 4 calorieën per gram opleveren, levert vet 9 calorieën per gram. Je hebt dus minder vet nodig dan koolhydraten en eiwitten om tot hetzelfde calorie-aantal te komen. Overgewicht wordt veroorzaakt door een teveel aan calorieën in totaal die je op een dag binnenkrijgt. Het is een optelsom van alle koolhydraten, eiwitten en vetten bij elkaar. Wel is het zo dat het vet dat je niet kunt gebruiken voor energie, omdat je al teveel calorieën binnen krijgt, wordt opgeslagen in de vetvoorraad.

Goede en slechte vetten

De goede vetten zijn dus de onverzadigde vetten, deze hebben een positief effect op het cholesterolgehalte en daardoor ook op het voorkomen van hart- en vaatziekten. De slechte vetten zijn de transvetten en de verzadigde vetten, deze vetten zorgen voor een stijging van het slechte cholesterol.

Vet in voedingsmiddelen

Onverzadigde vetten, de goede, vind je in plantaardige producten. Bijvoorbeeld verschillende oliën, zoals: olijfolie, lijnzaadolie en zonnebloemolie. Ook zitten onverzadigde vetten veel in noten en zaden, denk hierbij aan: amandelen, pinda’s, cashewnoten en zonnebloempitten. In een avocado zit ook veel onverzadigd vet. Zorg dus dat je vet uit de juiste voedingsmiddelen haalt, dan is het goed!

Lees ook:

Shoppen is altijd een goed idee