Je bent hier: Home > Health > Verlies dit jaar ongemerkt een paar kilo

Verlies dit jaar ongemerkt een paar kilo

Health
Verlies dit jaar ongemerkt een paar kilo

De eerste week van januari staat in het teken van het veranderen van je leven.

Dat doet zo’n jaarwisseling met je. Je ontkomt er niet aan, je wilt je leven aanpassen en de start van een nieuw jaar helpt je er symbolisch heel goed bij. Een paar kilo afvallen past helemaal in dit plaatje. En het is gemakkelijker dan je denkt: het blijkt een kwestie van een paar kleine aanpassingen in je dagelijks leven.

Uit eten
Afhaalmaaltijden staan garant voor extra kilo’s. Probeer zelf eten te koken en als je wél naar een (afhaal)restaurant gaat, neem dan een salade. Het scheelt je zeker een paar kilo in een jaar.

Ontbijt
Ja, je weet het al lang, maar doe er dan ook iets mee. Ontbijten is gezond én helpt jouw stofwisseling op gang te brengen. Stel voor jezelf een maximaal aantal calorieën per dag (bijvoorbeeld 300) en houd je daar aan.

Snacks
Stel voor jezelf een aantal basisregels op. Bijvoorbeeld: als je een zak chips wilt, mag dat best. Maar: dan loop je naar de verste winkel om deze te kopen. Dus niet de Appie tegenover jouw huis, maar de andere drie straten verderop. Op een gegeven moment heb je het te druk om die wandeling te maken en zul je merken dat je minder snel naar die zak chips graait.

Popcorn
Vergeet alle calorierijke chippies en ga voor een zak vetarme popcorn. Het vult écht en zit boordevol vezels. Uit onderzoek blijkt dat wanneer vrouwen hun dagelijkse vezelinname verdubbelen, hun lichaam 90 calorieën per dag (!) absorbeert. Het gewichtsverlies kan oplopen tot 5 kilo per jaar.

Dans!
Christine Avanti, auteur van ‘Skinny chicks eat real food’: “Kom in de benen en ga dansen met je vriendinnen! Of doe een solo-sessie in de huiskamer. Zet een up tempo nummer op en verbrand in een uur 400 tot 500 calorieën. Dat is gelijk aan licht joggen op de loopband, maar zo veel leuker!”

Konijn
Je kunt je totale calorie-verbranding verhogen met 5% door je bord te vullen met stevig voedsel. Denk bijvoorbeeld aan appels, wortels en granen. Het kost meer tijd om op te kauwen en dankzij de vezels moet het lichaam harder werken en verbrand je dus meer calorieën, aldus Leslie Boncie, directeur Sportvoeding van de Universiteit van Pittsburgh.

Simpel
Mireille Guillano, auteur van ‘Waarom Franse vrouwen niet dik worden’, heeft ook een tip: “Kook gewoon gezond. Wanneer je goed eet kun je maar liefst 5 kilo in één week afvallen. Eet wat yoghurt met fruit voor het ontbijt en eet een soep met een tonijnsalade met walnoten tijdens de lunch. Voor het diner eet je 300 tot 400 gram vis of kip, groenten en een stuk fruit.”

Shoppen is altijd een goed idee