Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting!

Je bent hier: Home > Health > Langste minuut óóit: is planken écht effectief voor het verbranden van buikvet?

Langste minuut óóit: is planken écht effectief voor het verbranden van buikvet?

Langste minuut óóit: is planken écht effectief voor het verbranden van buikvet?

Misschien heb je het al wel honderden keren geprobeerd: de 30-day planking challenge. Na dag zes ben je eigenlijk wel klaar met het hele buikvet verbranden fenomeen en hang je het liefst weer op de bank met een zak chips want, ‘het helpt toch niet’. #herkenbaar. Maar, (helaas) helpt planking dus wél bij het verbranden van ongewenst buikvet.  

Buikvet verbranden

Op het internet zijn talloze video’s, artikelen en hulpmiddelen te vinden voor het verbranden van buikvet. Challenges van zoveel dagen, gehele work-outs die je strikt moet volgen voor het hebben van een platte(re) buik. Zo ook de planking challenge. Het liefst vermijdt men deze work-out, want eerlijk gezegd, een dolle pret is deze oefening zeker niet. Jammer is dan ook weer, dat-ie wél heel erg effectief is.

Planking-challenge

Je herkent het vast: een minuut planken lijkt wel de langste minuut óóit. En na twee minuten (als je dat al volhoudt tenminste) ben je er eigenlijk al wel klaar mee. Je kijkt in de spiegel, maar… waar is die sixpack nou? Helaas moeten we je mededelen dat het niet zo werkt. Net zoals bij vele andere sporten is volhouden en consistent blijven van groot belang, wil je resultaten kunnen zien. Een goed begin? Start met een planking challenge. Doe je dit elke dag, inclusief rustdagen natuurlijk, dan zul je veel sneller resultaat zien.

Lees ook
Heb je een hekel aan sporten? Probeer dan deze fantastische ABBA-workout eens

Verschillende factoren

Dat de plank-oefening helpt bij het verbranden van buikvet betekent natuurlijk niet dat je nu 24/7 aan de gang moet met planken, want dit kan juist voor het tegenovergestelde effect zorgen. Rustdagen nemen is belangrijk, want je spieren moeten zich ook kunnen herstellen na al dat harde werken. Daarnaast is gezonde voeding ook heel belangrijk voor je. Want blijf je elke keer slechte dingen eten, maar sport je hard? Dan haalt dat dus niks uit. We kunnen het niet vaak genoeg zeggen: balance is key – en nee, niet alleen tijdens het planken.

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief. 

Bron: happyhealthy.nl | beeld: Getty